– De koncept som finns idag behöver vidareutvecklas när det gäller akustisk och teknisk livslängd, säger , projektledare på VTI som driver projektet med syftet att öka antalet bullerreducerade vägar. Försöket med tystare vägar i Stockholm bygger på ett liknande projekt utmed E4 förbi Huskvarna, där två olika beläggningar testats under en fyraårsperiod. Stockholmsprojektet rymmer dock betydligt längre provsträckor, vid högre hastigheter och med högre belastning. Projektet ska vara klart i slutet av 2018 och utförs i uppdrag av Trafikverket.
Tysta vägar testas
Vägbeläggning som håller nere ljudnivån har testats under de senaste åren, och nu anläggs en ny provväg på E4:an i Stockholm.
– De koncept som finns idag behöver vidareutvecklas när det gäller akustisk och teknisk livslängd, säger , projektledare på VTI som driver projektet med syftet att öka antalet bullerreducerade vägar. Försöket med tystare vägar i Stockholm bygger på ett liknande projekt utmed E4 förbi Huskvarna, där två olika beläggningar testats under en fyraårsperiod. Stockholmsprojektet rymmer dock betydligt längre provsträckor, vid högre hastigheter och med högre belastning. Projektet ska vara klart i slutet av 2018 och utförs i uppdrag av Trafikverket.