23948sdkhjf

Nya elhybriden på IAA

På årets stora buss- och lastbilsmässa IAA som öppnar 25 september i Hannover lanserar Volvo sin nya elhybrid.
Tystare, renare och med väsentligt lägre bränsleförbrukning representerar elhybriden den nya generationens kollektivtrafiklösning. Detta lovar Volvo om sin nya elhybrid och uppger samtidigt att fordonstillverkaren redan har skrivit avtal med flera europeiska städer om leveranser.

Volvo Bussar tar nästa steg inom elektrifiering och lanserar elhybriden Volvo 7900 Electric Hybrid. Med laddningstekniken minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med 75 procent, jämfört med en vanlig dieselbuss. Den totala energiförbrukningen minskar med 60 procent – allt enligt tillverkaren.

– Jag är väldigt stolt över att lansera vår nya banbrytande elhybrid. Elhybridbussar och fullt elektriska bussar är morgondagens lösning för städernas kollektivtrafik. De gör det möjligt att energiförbrukning, luftföroreningar, klimatpåverkan och buller. Därmed möter vi flera av de viktiga utmaningar som världens storstäder måste hantera, säger Håkan Agnevall , vd Volvo Bussar.

Buller är ett växande problem i städerna. Ljudnivån vid Volvos elhybrid är i nivå med normal samtalston. Volvos elhybrid kör på el cirka 70 procent av rutten, tyst och utsläppsfritt. Volvo 7900 Electric Hybrid ger stor flexibilitet för operatören; den kan köras enbart på el i utvalda områden, och fungerar som en vanlig hybrid på övriga delar av rutten. Laddningen via elnätet vid ändhållplatserna tar 6 minuter. Elhybriden bygger på samma beprövade teknologi som Volvos hybridbuss Volvo 7900 Hybrid, som har dokumenterat hög tillförlitlighet, enligt tillverkaren.

Flera europeiska städer är intresserade av Volvos elhybrid. Hamburg, Luxemburg och Stockholm har tecknat avtal om leverans av bussarna 2014 och 2015. Volvo planerar att starta serieproduktion tidigt 2016.

Tre av Volvos laddhybrider har gått i ett fälttest i Göteborg det senaste året, där minskningen i energiåtgång och utsläpp har verifierats.
Från och med i höst och två år framåt kommer åtta av Volvos elhybrider att gå i reguljär trafik på linje 73 i Stockholm mellan Ropsten och Karolinska Sjukhuset. Projektet ingår i ZeEUS, ett EU-projekt som omfattar sex länder i Europa.

Rt-forum och TRAFIKFORUM kommer att finnas på plats på IAA i Hannover

FAKTA/Volvo 7900 Electric Hybrid

Bussen är utrustad med en elmotor som som drivs av ett litiumbatteri. Den har också en 5-liters Euro 6 dieselmotor.Bussen laddas från elnätet via en takmonterad strömavtagareBussen snabbladdas från elnätet vid ändhållplatserna på cirka 6 minuter.Bussen kan köra cirka sju kilometer på el, tyst och utan utsläpp.Möjliggör hållplatser inomhus75% bränslebesparing60% energibesparing75% minskning av koldioxidutsläppLängd: 12 mHöjd: 2550 mmBredd: 3580 mmAntal passagerare, max: 95Antal säten 32+1Elektrisk motor: Volvo I-SAM, effekt: 150 kW, vridmoment, max (Nm) 1200Växellåda: Volvo I-ShiftLitiumbatteri: 600 V, 19 kWh
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.13