23948sdkhjf

Däck i galet rekordförsök

Goodyears Wrangler SUV-däck ska ta ett racingteam från Norge till Sydafrika på tio dagar – det är i alla fall vad däcktillverkaren hoppas.
Däcktillverkaren meddelar att de har ett samarbete med tyska bilföraren Rainer Zietlow i samband med världsrekordprojektet Cape-to-Cape som går ut på att köra från nordligaste Norge till sydligaste Sydafrika på rekordtid.

Rainer Zietlow är mångfaldig världsrekordhållare inom extrema kontinentöverbryggande resor med bil. Söndagen den 21 september startade Rainer Zietlow sin spektakulära bilresa från Nordkap tillsammans med sitt Challenge4-team för att köra mer än 17000 kilometer genom tre olika kontinenter till Cape Agulhas i Sydafrika.

Världsrekordförsöket beräknas ta cirka 10 dagar och Rainer Zietlow med Challenge4-teamet kommer att passera hela 19 länder under rutten: Norge, Finland, Sverige, Danmark, Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Serbien, Bulgarien, Turkiet, Egypten, Sudan, Etiopien, Kenya, Tanzania, Zambia, Zimbabwe och Sydafrika. Men på grund av situationen i Syrien och övriga Mellanöstern går det inte att köra hela vägen - för att nå den afrikanska kontinenten kommer laget därför att flyga från Turkiet till Egypten.

Rainer Zietlow och hans team har redan testkört däcken utförligt med framgång. Bilen kommer att utrustas med totalt sex däck, fyra monterade och två extradäck.
För varje körd kilometer av turens totalt 17 000 kommer Reiner Zietlow att donera 20 eurocent till SOS Barnbyar i Zambia och Tanzania. SOS Barnbyar är en välgörenhetsorganisation som ger föräldralösa, övergivna eller försummade barn en trygg miljö att växa upp i för att kunna forma en bättre framtid. Genom att fördubbla varje cent som doneras av Rainer Zietlow kommer även Goodyear att donera pengar till SOS Barnbyar i dessa länder.

Övriga partners i Cape-to-Cape inkluderar Volkswagen, Allianz, Glysantin, Liqui Moly, 3M, Borbet, Champion, Dynaudio, Exide, Ferodo, Getac, Hewlett Packard, Inmarsat, Kuehne + Nagel, Rollei, TÜV Nord, och Dometic Waeco.

Fotnot. Däck har betydligt större påverkan på ett fordons prestanda än vad som i förstone verkar rimligt. När det gäller tunga fordon som bussar är effekterna än större, något som kommer att belysas här på rt-forum och i tidningen TRAFIKFORUM framöver.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078