200 000 hushåll i Västsverige erbjuds att testa kollektivtrafiken gratis under två veckor. Västtrafik hoppas de som provar ska få mersmak.
Av Anna Fredriksson
Maria Björner Brauer
Kampanjen går till så att gröna kuvertet skickas ut från 25 september till hushåll över hela Västtrafiks område. Västtrafik är en föregångare i Norden när det gäller provåkarkampanjer och tidigare utvärderingar har visat att de är effektiva. Målet med den nya kampanjen är att få 6 000 nya kunder till kollektivtrafiken. – Alla tjänar på att fler åker kollektivt. Du slipper bilköer och parkeringsavgifter samtidigt som du bidrar till en hållbar utveckling. Dessutom har du möjlighet att jobba eller bara koppla av under resan, säger , enhetschef försäljning och marknad Västtrafik. Prova-på-kampanjer är ett av verktygen för att nå Västtrafiks målsättning om att fördubbla antalet resenärer i kollektivtrafiken fram till år 2025. Den som uppfyller kriterierna får ett gratis Västtrafikkort i brevlådan som gäller två veckor på Västtrafiks fordon i Västsverige.