23948sdkhjf

Raka spår för Alstom

Järnvägsjätten Alstom vill sälja mer i Sverige och övriga värden. Företaget tror på en ljus framtid för branschen vilket redovisades på InnoTrans i Berlin.
Alstom presenterade de senaste marknadstrenderna och sina prognoser för de kommande åren vid järnvägsmässan InnoTrans 23–26 september i Berlin. Enligt den senaste studien från UNIFE är järnvägsmarknaden välmående med en genomsnittlig årlig tillväxt på 2,8 procent mellan 2017 och 2019. En betydande tillväxt förväntas i Latinamerika och inom områdena tjänster, stadstransporter och järnvägssystem. Alstom Transports lösningar för branschen idag och den framtida marknadsutvecklingen bygger specifikt på globalisering, integrerade lösningar och innovation, allt enligt företagets egen framställning.

– Innovation sitter i företagets gener, säger Henri Poupart-Lafarge , vd för Alstom Transport, och återkommer till koncernens strategiska drag:

– I GE:s erbjudande, som styrelsen rekommenderade, skulle de förvärva Alstoms energiverksamhet och sälja 100 procent av signalverksamheten till Alstom. Alstom riktar om fokus mot sin fristående verksamhet Transport och använder en del av behållningen från affären till att stärka Transport. Alstom Transport, en stark marknadsledare med stor teknikportfölj och närvaro över hela världen på en dynamisk marknad, är perfekt positionerade för att ta vara på tillväxtmöjligheterna på den här dynamiska marknaden.

Under mässan belyste Alstom tre dimensioner som är mycket viktiga för kunderna och där Alstom anser sig leverera ett verkligt och unikt värde: förbättrad passagerarupplevelse, åtagande att sänka livscykelkostnaderna och närhet till kunderna. Allt enligt Alstom.

För att visa hur förbättrad passagerarupplevelse står i centrum för produktutvecklingen, premiärvisar Alstom sin Citadis X05 vid mässan, den senaste utvecklingen av det spårvagnssortiment som redan finns i 45 städer runtom i världen. Den här nya generationen spårvagnar går att kundanpassa ännu mer, och den ger kunderna fler möjligheter och innehåller nya egenskaper som dubbeldörrar i hela fordonet och bredare mittgång. Kunderna kan nu också konfigurera sin egen spårvagn med hjälp av en app.

I en särskild hörna presenterade Alstom sin vision av framtidens tågresor och hur passagerarnas förväntningar kan uppfyllas när det gäller information, underhållning, komfort, belysning, atmosfär samt enkelhet vid påstigning och byten.

Alstoms mål är att sänka kundens livscykelkostnader, alltså att optimera kostnaden för anskaffning och drift av rullande järnvägsmaterial, infrastruktur eller signalsystem. Detta avspeglas i två stora lanseringar vid Innotrans. Alstoms innovativa lösning för förutsägbart underhåll HealthHub gör att kunden kan få kontroll över utrustningens skick genom avancerade verktyg för dataanalys, t.ex. en tågskanner. Den senaste utvecklingen av Alstoms utbud för ERTMS, Atlas 400 och 500, är de första skalbara ERTMS-lösningarna som kan anpassas efter trafikbehov och kontrollnätverk som hanterar mellan sex och 600 tåg om dagen.

Alstom säger sig arbeta på så vis att de utvecklar närheten till kunderna genom lokal närvaro och lokala samarbeten. Alstom Transport finns i över 60 länder och understödjer lokal verksamhet mer och mer. Ett exempel är att företaget, som uppskattning för sitt största kontrakt någonsin med Prasa i Sydafrika, åtog sig att producera minst 65 procent av tågkomponenterna lokalt. Sydafrikas ekonomi och järnvägsindustri kommer att få avsevärd och långvarig nytta av kompetensöverföring, utbildning och industrialisering.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078