ERTMS nu för alla
På InnoTrans i Berlin lanserade AlstomAtlas 400 och 500, de första skalbara lösningarna för nya signalsysteket ERTMS – den ska klara både glesbygdslinjer och tungt trafikerade.
Atlas 400 har utformats speciellt för lågtrafikerade linjer. Med Atlas 400 görs tågdetekteringen av tågen själva, vilket minskar behovet av utrustning längs spåren och ger investeringsbesparingar på mellan 12 och 16% och upp till 30% sänkta underhållskostnader. Systemet är konstruerat för att användas tillsammans med satellitpositionering och olika typer av radio.
Atlas 500 är utformat för högtrafikerade linjer och ökar fordonstätheten med upp till 25 procent för kunderna. Tågen kan ligga mycket nära varandra tack vare den exakta bromskarakteristiken. Tiden för uppehåll vid stationer kan också förkortas. Atlas 500 kombinerar ATO[1] och flytande blockfunktioner utan behov av extra utrustning – och ger därför inte höjda ägandekostnader. Dessutom använder Atlas 500 GPRS som möjliggör kommunikation med fler tåg i tättrafikerade områden.
– Tack vare Alstoms utbud av lösningar för ERTMS kan tågen nu enkelt köras mellan zoner med låg och hög trafiktäthet. På lågtrafikerade linjer erbjuder Atlas 400 lägsta möjliga drifts- och kapitalkostnader med bibehållen säkerhet. På högtrafikerade linjer tillhandahåller Atlas 500 hyttsignalering, tåglokalisering och tågskydd genom en enda radioutrustning, säger Pascal Cléré , Senior Vice President, Transport Information Solutions, Alstom Transport.
Banedanmark – den statliga danska järnvägsoperatören har redan valt de här lösningarna för sitt järnvägsnät. Team från Alstom och Banedanmark arbetar tillsammans i Köpenhamn, och samarbetar med Alstoms anläggning i Charleroi i Belgien som redan har levererat liknande utrustning i Italien, Belgien och Nederländerna. 23 länder har hittills valt Atlas-lösningen och 4 600 tåg är utrustade med tekniken.