23948sdkhjf

Få fordonsägare på spåren

De aktörer i Sverige som äger järnvägsfordon, alltså lok och vagnar för person- eller godstrafik, är få och ägs till stor del av staten eller andra offentliga myndigheter.
Att det är på det viset innebär att det blir svårt för nya aktörer att komma in på den annars öppna järnvägsmarknaden. Det skriver Transportstyrelsen i en rapport.
Transportstyrelsen har ett uppdrag att övervaka järnvägsmarknaden och som en del av den övervakningen har myndigheten tittat på tillgången till järnvägsfordon för marknadens aktörer.

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna, AB Transitio, SJ, Green Cargo och Trafikverket förvaltar 72 procent av dragfordonen, såsom lok och motorvagnar. Statliga bolag och verk tillhör de största förvaltarna av järnvägsfordon.

Offentligt kontrollerade och/eller finansierade verksamheter på järnvägsmarknaden är därmed överlägset dominerande när det gäller fordonsinnehav relativt det privata. Förutsättningarna för nyetablering på den svenska marknaden, utan att investera i nya fordon, styrs därför i stor utsträckning av offentliga aktörers vilja att hyra ut de fordon som inte används. Detta innebär att färre aktörer kan vara med och verkligen konkurrera på den svenska järnvägsmarknaden.

Som ett resultat av rapporten ska Transportstyrelsen göra följande:
Transportstyrelsen avser att särskilt följa utvecklingen när det gäller den upphandlade trafikens fordonsstrategier i relation till vilka kommersiella alternativ som finns.Transportstyrelsen ska fortsatt samla och årligen publicera statistik över aktörernas fordon och den totala fordonsflottan, i relation till antalet avställda fordon och teknisk utrustning.Regeringen bör överväga om att de statliga järnvägsbolagen ska erbjuda överkapaciteten vad avser järnvägsfordon till marknaden.Transportstyrelsen ska fortsatt bevaka utvecklingen av utländska fordonsbolag som erbjuder fordon för den svenska marknaden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.07