23948sdkhjf

Turistrekord i Bohuslän

Allt fler väljer att turista i Bohuslän. Enligt preliminära siffror från SCB ökade antalet gästnätter i juli med fem procent jämfört med förra året.
Allt talar för att ökningen av turismen i Bohuslän blir ännu större under hösten. Just nu lockas gourmetturisterna, foodisarna , med färska skaldjur och ”shellfie”.

– Vi har sett en mycket positiv trend de senaste åren. Förra året utsågs Bohuslänkusten till ett av världens tio vackraste vildmarksområden av tv-stationen CNN. I andra länder och världsdelar är Bohuslän ett mycket omtalat och uppskattat turistmål. Nu visar statistiken att antalet svenska turister också ökar vilket är väldigt kul, säger Fredrik Lindén , vd på Västsvenska Turistrådet.

Nu ska Västsvenska Turistrådet se till att ännu fler svenskar får upp ögonen för Bohuslän. I samband med årets hummerpremiär i veckan inleddes en kampanj på temat ”Salta livet i Bohuslän”.

– Bohuslän är salt rent bokstavligt, men vi vill också uppmana svenskarna att ”salta livet” genom ett besök i detta vackra och spännande landskap, där havet och skaldjuren fungerar som ett nav, säger Fredrik Lindén.

Foodisar och Foodstagram
Höstens kampanj för Bohuslän riktar sig i första hand till kvinnor och män över 35 år som reser utan barn och som gillar livets goda, med allt vad det innebär i aktiviteter, boende och matupplevelser. Många av dem är så kallade ”foodisar” eller matälskare.

– Vi hakar också på den växande trend som kallas ”foodstagram”, som handlar om att gästerna plåtar sina matupplevelser som de delar med sig av på sociala medier. Därför går en del av vår kampanj ut på att ta en ”shellfie” med ett skaldjur och tagga med #Saltalivet, säger Fredrik Lindén.

Turismen blir en allt viktigare näring för Sverige och inte minst för Västsverige. Under förra året omsatte den internationella turismen i Västra Götaland cirka 12 miljarder kronor.

– Vårt mål är att öka den internationella turismen med 40 procent till 17 miljarder kronor år 2020. Självklart är även den inhemska turismen mycket viktig. Den kampanj som nu inleds för Bohuslän är den första svenska kampanjen som vi på Västsvenska Turistrådet genomför, säger Fredrik Lindén.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08