23948sdkhjf

Spårvagn med krockkudde

På InnoTrans i Berlin visade Bombardier upp transportlösningar inom en mängd områden – bland annat en spårvagn med krockkudde i fronten.
Under temat The Evolution of Mobility presenterade Bombardier avancerade höghastighetståg och signalsystem samt transportlösningar för städer och regioner av alla slag på InnoTrans 2014 23-26 september. Inne i mässhallen hade företaget en enorm monter, ute på spårområdet visades alla slags spårfordon.

Under begreppet urbana flöden visades automatbanesystem och drivsystem för innovativ eldrift av bussar. På utställningsspåren fanns även en spårvagn, Bombardier Flexity 2 som är klar för leverans till belgiska operatören De Lijn. Med 48 eleganta och rymliga låggolvsspårvagnar kommer De Lijn att markant öka kapaciteten på och attraktiviteten hos spårvagnsnäten i Gent och Antwerpen. En ny säkerhetsfiness är en krockkudde i fronden som kan detektera om det finns någon person framför spårvagnen – då fylls kudden med luft och personen knuffas undan en säker död under spårvagnen.

Inom kapacitet visades Bombardier V300 Zefiro – ett höghastighetståg med dubbelt så hög kapacitet som världens största trafikflygplan. Ett annat exempel var det kapacitetsstarka regionaltåget Bombardier Omneo med två våningar och bred vagnkorg.

När det gäller effektivitet presenterar Bombardier tågledningssystem för fjärrtrafik, regionaltrafik, gruvindustri och andra applikationer. Här märks också TRAXX-lok med förmåga att trafikera både elektrifierade och icke elektrifierade sträckor, vilket minskar användningen av dieseldrivna växellok.

Mer om detta och annat från världens största järnvägsmässa InnoTrans publiceras i TRAFIKFORUM nr 8.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063