Efter två bra månader sviktade Tunga Bussligan 2014 i september: Totalt nyregistrerades 79 tungviktare jämfört med 130 samma månad förra året, minus 39,2 procent. Vid förra redovisningen var totalen för årets första åtta månader i det närmaste lika som året innan. Men nu växer gapet igen, hittills under årets första tre kvartal har 826 tunga bussar registrerats vilket ska jämföras med 875 för samma period 2013 – minus 5,6 procent.
Bäst i september gick det för
Mercedes-Benzmed 32 nya bussar, fabrikatet var bäst också i augusti och knappar nu in på tvåan MAN. Septembertvåa blev
VDLmed 19 nya bussar, därefter kom
Kässborer-Setramed 13 nyregistreringar. Ledande
Volvoblev september-femma med 12 nya tungviktare.
Scaniafick 2 nya bussar registrerade och
Temsa1. Alla övriga kammade noll under första höstmånaden 2014.
Det här innebär att Kässbohrer-Setra kört om både Iveco och Solaris för att parkera sig alldeles i hasorna på Scania. Inga andra förändringar i rangordningen denna gång, men värt att notera är att Volvos ledning krymt litet liksom avståndet mellan tvåan MAN och trean Mercedes-Benz.
Hur det går i oktober redovisas här på rt-forum 3 november 2014 – missa inte det!TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-SEPTEMBER 2014
FabrikatAntalAndel(Andel 2013)Volvo
239 28,9 (16,1)
MAN177 21,4 (39,2)
Mercedes-Benz138 16,7
(12,7)
93 11,3 (2,5)
Scania46 5,6 (6,3)
Kässbohrer-Setra43 5,2 (9,7)
Solaris37
4,5 (7,5)
Iveco*31
3,8
(3,9)
Van Hool14 1,7 (–)
Temsa3 0,4 (1,4)
Optare Solo2 0,2
(0,2)
Irizar2 0,2 (–)
Källa: Bil SwedenFOTNOT.
Andel 2013 anger fabrikatets totala marknadsandel 2013. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2014. *) Sedan i maj redovisas Irisbus och Iveco endast som Iveco i Tunga Bussligan.