23948sdkhjf

Snabbt och billigt på spåret

Ett snabbtåg med nyrenoverade återanvända vagnar kan bli startskottet för ett svenskt lågprissnabbtåg som kostar hälften av tagens tågpriser.
Det är Sveriges största privata tågbolag, Hector Rail, som köpt in ett 40-tal vagnar, som tidigare gått i Tyskland. En vagn har genomgått en prototypombyggnad för att visa vad ett sådant koncept, ”snabba tåg till lågt pris”, kan innebära.

– Vi har en stark tro på att ett lågprissnabbtåg kan bli en framgång i Sverige, säger Mats Nyblom , vd på Hector Rail.

Vagnarna står på en depå i Tyskland klara för att genomgå upprustning. Den vagn som redan är ombyggd gör i dagarna en Sverigeturné från Piteå i norr till Malmö i söder för att sedan återförenas med de övriga vagnarna.

Hector Rail drar tåg för gods- och persontrafik men driver ingen egen persontrafik. Men samtal förs med tänkbara operatörer, både i Sverige och i andra länder.

– Våra partners på privatsidan har visat intresse för den här lösningen och vi för redan den del diskussioner, i praktiken kan de här tågen börja rulla redan nästa år, säger Mats Nyblom.

Vagnarna som ursprungligen togs fram för den tyska järnvägen på 70-talet tillhör den första generationens snabbtåg. Men efter omfattande renovering är de idag utrustade med såväl luftkonditionering som wifi. Det är kupésittning till skillnad från merparten av dagens öppna vagnar.

– Vi har förstått från våra samtalspartners att det kan vara intressant för såväl företag och familjer då man till en låg kostnad kan boka sin egen kupé, säger Mats Nyblom.

Med lågprisinitiativet vill Hector Rail också visa att bättre infrastruktur inte nödvändigtvis handlar om ökade investeringar, snarare om kostnadseffektiva investeringar. Kostnaden för inköp och genomgripande renovering av vagnarna motsvarar 25 procent av kostnaden för att köpa en helt ny vagn.

FAKTA/Hector Rail
Bolaget är en privat järnvägsoperatör med bas i Sverige som sedan 2004 drar gods- och persontåg i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063