23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

BRT kanske i Karlstad

Karlstad kan bli först med landets första fullskaliga demoanläggning för BRT, Bus Rapid Transit, superbussar som går reserverade körfält.












Charlotte Wäreborn Schultz

Inom ramen för det nationella BRT-projekt som X2AB driver tillsammans med Stockholms läns landsting, Västtrafik, Skånetrafiken och Karlstads kommun/Karlstadsbuss pågår nu ett intensivt utredningsarbete. Det handlar i steg ett om fullskaliga testbäddar i Stockholm, Borås, Malmö och Karlstad. Karlstads har hunnit längst i arbetet med förberedelserna. Strax före sommaren presenterade kommunen tillsammans med Karlstadsbuss en gedigen utredning av det s.k. Karlstadsstråket, en 18 km lång BRT-sträcka genom hela Karlstad. En ca 2 km lång delsträcka har identifierats som möjlig testbädd där olika lösningar ska prövas under en period på några år inför trafikstart längs hela stråket 2021. En mer djupgående analys kommer att presenteras inom kort med ekonomiska kalkyler som kommer att ligga till grund för en diskussion i höst med Trafikverket, Energimyndigheten och Vinnova om möjlig statlig medfinansiering. – Det är bra att den nya regeringen överväger särskilda stadsmiljöavtal med kommunerna för att stimulera till hållbara transportlösningar i städerna. Jag kommer därför att ta upp frågan om statlig medfinansiering av kapacitetshöjande satsningar i kollektivtrafiken, typ BRT, med infrastrukturminister Anna Johansson, säger , vd för X2AB.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078