23948sdkhjf

M: Svensson Smith okunnig

Karin Svensson Smith (MP) är okunnig om Öresundsregionen – det råsopen utdelar Pontus Lindberg (M) efter hennes sågning av en fast förbindelse Helsingborg-Helsingör.
Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, säger i Sydnytt att det inte är aktuellt med en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. I intervjun motiverar hon beskedet med att hon ”vill se att man får maximal klimateffekt per investerad järnvägskrona, och då vill vi ha framförallt investeringar där man kan få ner framförallt flyg- och biltrafik. Och det är inte per investerad krona i så fall det listigaste att börja med en tågtunnel mellan Helsingborg och Helsingör.”

– Karin Svenssons Smiths uttalande är ett bevis på att hon inte är insatt i varken behoven, förutsättningarna eller finansieringsfrågan när det gäller en ny fast förbindelse över Öresund, säger Pontus Lindberg (M), ordförande i regionala tillväxtnämnden. Han fortsätter:

– Frågan är utredd av flera av varandra oberoende aktörer, och behoven är tydliga: Öresundsbron börjar bli full. Öresundsbron är dessutom sårbar för driftstopp av olika slag. Om det blåser för mycket eller om signalfel, olyckor eller elbortfall uppstår så är det helt stopp. En till fast förbindelse i den norra delen av Öresund skulle minska den sårbarheten, fortsätter Pontus Lindberg.

Dessutom skulle arbetsmarknaden i Öresundsregionen gynnas kraftigt. Nordvästra Skåne skulle få bättre möjligheter att dra nytta av en djupare integration med Danmark och en ringlinje runt Öresund skulle innebära helt nya möjligheter för arbets- och fritidsresor. Allt enligt Pontus Lindberg.

I Skåne finns också en bred politisk enighet om att just en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är av stor vikt, enligt Pontus Lindberg. I november 2012 gjorde en enig regionstyrelse ett ställningstagande om att arbeta för att få den nya förbindelsen på plats. Enligt beräkningar på de nuvarande trafikvolymerna med färja skulle en ny fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör kunna bära sina egna kostnader, precis som Öresundsbron gör.

– Att Karin Svensson Smith pratar om att det gäller att få maximal effekt per investerad järnvägskrona är därför mycket märkligt, säger Pontus Lindberg.

Rt-forum kommer att publicera Karin Svensson Smiths svar på Pontus Lindbergs synpunkter så fort de når redaktionen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127