23948sdkhjf

Lhasas stadsbussar växlar upp

Världens högst belägna stadstrafik i Lhasa, 3700 meter över havet, ska nu bli ännu säkrare med nya automatiska växellådor.
Som en del av Lhasas projekt att utveckla kollektivtrafiken för att underlätta invånarnas dagliga resor, har 30 bussar av märket Golden Dragon XML6125J18C utrustats med Allisons T310R helautomatiska växellådor och nu varit i bruk sedan maj 2012. De 12 meter långa bussarna är de första kinesiska bussar som tagits i tjänst på den Tibetanska högplatån, som även kallas Världens Tak .

På grund av den höga höjden, det stränga klimatet och den ömtåliga miljön har den Tibetanska högplatån även kallats för Jordens tredje polarområde. Den tibetanska huvudstaden, som ligger i en floddal på 3 700 meters höjd, har 40 procent mindre syre i luften jämfört med havsnivån, vilket medför stora utmaningar för driftsäkerheten och pålitligheten på fordon som används där.

Över 300 bussar tillgodoser de 400 000 invånarnas dagliga transportbehov. De automatiska bussarna används på två linjer som går genom Potala Palace till trånga centrumgator och fullpackade fyrfiliga vägar. Under sådana trafikförhållanden kommer Allisons kontinuerliga kraftöverföringsteknik till sin rätt för att de 280 hk starka bussmotorerna skall kunna arbeta mjukt och utan ryck för att på så sätt kraftigt förbättra åkkomforten för passagerarna.

– Allisons momentomvandlare ökar motorernas vridmoment vid starten och levererar oavbruten kraft både vid acceleration och växlingar, säger Steven Chew som är vd för Allison Transmission Kina.

Den genomsnittliga årliga körsträckan för bussar på högplatån är 100 000 km, och eftersom motorerna måste arbeta på hög hastighet på grund av den låga syrenivån blir slitaget betydligt större än vid havsnivån. Tack vare avancerade elektroniska styrsystem på Allisons växellådor kan bränsleförbrukningen hållas nere och förlänga livslängden på såväl motor som drivlina.

Allisons helautomatiska växellådor är uppskattade för sin pålitlighet och hållbarhet i Lhasa. Mjuka inbromsningar med hjälp av växellådornas retarder gör att bromsarna inte slits i onödan och orsakar dyrbara underhållskostnader. Bussarna är extremt manövreringsbara med de helautomatiska växellådorna och gör att nya förare blir produktiva på mycket kort tid.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079