23948sdkhjf

Lösning på farligt bussproblem

På Persontrafik 28-30 oktober visas en ny metod att förebygga bussolyckor – de som uppkommer på grund av boggiebussarnas utsvängande bakparti.
Kollektivtrafikbolaget Arriva vill göra något åt de incidenter där boggibussarnas utsvängande bakparti orsakar skador på personer och föremål. 27 procent av skadorna på bussarna sker i dag på höger bakparti. Tillsammans med KGK har man tagit fram ett system med en sidokamera som ger busschauffören kontroll över de utsatta situationerna.

De flesta har säkert lagt märke till varningsmeddelandet längst bak på boggibussarna: Varning - utsvängande bakparti. Men lika många kanske inte inser att när chauffören gör fullt rattutslag vid en busshållplats går bakpartiet in hela 140 centimeter över trottoaren. Torbjörn Törner är verkstadschef på Arriva och initiativtagare till projektet med sidokamera.

– Står man med en barnvagn på en busshållplats så är klämrisken mot busskuren stor. Vi har knuffat omkull folk, framförallt i trånga terminaler där det är snävt att svänga ut. Sedan är det de materiella skadorna. Höger bakparti står för 27 procent av alla våra plåt- och lackskador på bussarna, säger Torbjörn Törner .

Tillsammans med KGK har Arriva tagit fram en lösning på problemet. Strax framför den bakre dörren på bussen har man monterat en kamera. Från kameran går bilden till en skärm som sitter till vänster om förarplatsen. När chauffören lägger i vänster blinker tänds skärmen och visar bussens bakre parti med en tydligt uppritad säkerhetszon. Chauffören kan enkelt bedöma om det finns risk för att köra på en person eller ett föremål. Skärmen slocknar automatiskt när blinkern slås av eller när bussen kommer upp i en förutbestämd hastighet. Allt för att undvika att föraren distraheras.

– Det är ett grundläggande krav från oss att skärmen ska vara ett hjälpmedel och inte något som stör i arbetsvardagen, säger Torbjörn Törner.

De flesta av företagets förare har nu gått en utbildning i hur man använder verktyget. Inom kort finns systemet monterat på Arrivas samtliga 210 boggibussar i Stockholmsområdet. Hans Björklund är produktchef på KGK. I tätt samarbete med Arriva har han och hans kollegor testat och kravställt till leverantören MXN hur systemet ska fungera.

– Det här är ett banbrytande och vägledande projekt. Om Arriva kan visa att reparationskostnader och onödiga personskador minskar, att man rentav kan undvika dödsfall, tror och hoppas jag att alla andra bussägare kommer vilja följa efter, säger Hans Björklund .

KGK har fortsatt utveckla systemet. Redan nu går det att koppla in en kamera och se döda vinkeln vid höger framhjul. Bilderna från döda vinkeln, liksom bilderna från en eventuell backkamera, visas i den befintliga skärmen på förarens vänstra sida. KGK premiärvisar systemet på mässan Persontrafik i Älvsjö 28-30 oktober. Företaget finns vid monter C14:41.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063