23948sdkhjf

Höjd skatt på kollektivtrafik

Regeringens budgetförslag innebär att skatten kommer att höjas på den största delen av landets kollektivtrafik – busstrafiken. Det kritiseras av Sverigs Bussföretag.
I regeringens budgetproposition för 2015 föreslås ett antal skattehöjningar som påverkar busstrafiken i Sverige, men också statliga medel som kan påskynda införandet av fler system för superbussar i Sverige.

Dieselskatten höjs med 20 öre (varav 7,4 öre energiskatt och 13 öre koldioxidskatt). Denna skattehöjning innebär en ökad kostnad för busstrafiken med cirka 40 miljoner kronor per år. De närmaste åren kommer sannolikt dieselskatten att höjas successivt med ytterligare 1:50 kronor per liter. Dessutom sker årliga indexuppräkningar av dieselskatten, nästa år med 4,2 procent.

När det den gäller omdiskuterade frågan om beskattning av Fame (rapsolja) föreslår regeringen att befrielsen från energiskatt för Fame som låginblandas i dieselbränsle minskas från 84 procent till 8 procent av den energiskatt som gäller för dieselbränsle och befrielsen från energiskatt för höginblandad och ren Fame minskas från 100 till 44 procent. Enligt regeringens ”konsekvensanalys” och räkneexempel leder förslaget till ”något högre priser” för busstrafiken. För en resa med en buss till Arlanda, som körs med 100 procent Fame, ökar kostnaden med 18 kronor, vilket kan leda till en prisökning med knappt en krona per enkelbiljett för resenärerna hävdar regeringen.

Förslaget bedöms inte heller ”försämra biodrivmedlens konkurrensvillkor i en sådan utsträckning att målet om att minska klimatgaserna med 40 procent påverkas”. Vidare kommer den slopade begränsningen av skattebefrielsen för HVO öka användningen av HVO och andelen förnybart i transportsektorn.
Regeringen fastslår att bussar, tyngre än 14 ton, inte kommer att beröras av framtida infrastrukturavgifter (bro- och vägavgifter). Vidare kommer en utredning att tillsättas om införande av vägslitageavgift för lastbilar. Regeringens ambition är att införa en sådan avgift under mandatperioden.

– Det är viktigt att busstrafiken, som står för den största andelen i den lokala och regionala kollektivtrafiken, inte beläggs med vägslitageavgifter om vi ska lyckas öka andelen resenärer, säger Anna Grönlund , branschchef och vice vd i Sveriges Bussföretag i en kommentar.

Budgetpropositionen innehåller också 500 miljoner kronor för statlig medfinansiering till lokala och regionala investeringar i kollektivtrafik i tätorter.

– Här hoppas jag att många av de kommuner och län som nu diskuterar införandet av superbussar eller BRT ges möjlighet att fullfölja sina tankar om att bygga kostnadseffektiv och kapacitetsstark kollektivtrafik i urbana miljöer, säger Anna Grönlund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125