23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Miljarder saknas i nya proppen

De tio miljarder i ökat anslag till järnvägsunderhåll som socialdemokraterna föreslog före valet saknas i regeringens budgetproposition 2015 och banavgifterna ska fortsätta höjas.
















TEXT HANNA STENVALL”Det är inte rimligt att höja avgifterna för en tjänst som inte ännu levererats. Det är först när en bättre underhållen infrastruktur faktiskt föreligger som det är rimligt att ta mera betalt för den”, skriver Näringslivets Transportråd i en kommentar. Dessutom innehåller den färska budgetpropositionen från den röd-gröna regeringen flera motsägelser, som att ”Sveriges geografi understryker transportsystemets betydelse för näringslivets konkurrenskraft” samtidigt som man snabbt och snart ska börja jobba för att få till en kilometerskatt. Man välkomnar ett ökat anslag till järnvägsunderhåll med 1,24 miljarder kronor per år, men efterlyser exempelvis prioritering av centrala godsstråk: ”Fokus måste nu enligt Näringslivets Transportråd läggas på att påskynda slutförandet av redan beslutade centrala stråkprojekt för näringslivet men som ännu inte färdigställts. Sådana förslag fanns med i Socialdemokraternas stora järnvägsutspel före valet med direkta hänvisningar till Näringslivets Transportråds prioriteringar men lyser med sin frånvaro i den nu presenterade budgetpropositionen”, skriver rådet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.166