– Det är riktigt tråkigt att inse att man inte tar tillvara på den potential ökat antal utländska besökare utgör för sysselsättning och tillväxt i hela landet. Besöksnäringen är en basnäring som idag ger ett årligt exportvärde på 106 miljarder kronor.
– Vi vet att den globala turismen väntas öka med 66 procent till år 2030. För att ta del av den kakan har vi från näringen tagit fram en nationell strategi för hur vi ska bli ännu bättre och därmed fördubbla vår omsättning. Men i takt med att fler svenska destinationer nu blir redo för en utländsk målgrupp ökar också behovet av att marknadsföra Sverige internationellt.
– Konkurrensen om de internationella besökarna är stenhård och det anslag till marknadsföring av Sverige som nu presenteras ligger långt under våra närmaste grannars där exempelvis norska staten årligen anslår 245 miljoner norska kronor.
– Minskat anslag till VisitSweden innebär också minskade möjligheter för näringslivet att komma med i partnerskap och kampanjer och därigenom minskas även möjligheten för näringslivets medfinansiering med samma belopp, det vill säga i nuläget 10 miljoner kronor. Det är viktigt att vi är medvetna om det och riskerna för att halka efter i marknadsandelar som detta kan innebära.