23948sdkhjf

Elektriskt värre på Persontrafik

Både Stockholm och Göteborg startar trafik med eldrivna bussar från Volvo inom kort – på Persontrafik visades den nya laddhybridbussen som presenterdes först på IAA i Hannover.
Inom några år kommer 50 procent av stadsbusstrafiken att drivas med el i någon form, hybrider, laddhybrider eller ren eldrift. På sikt försvinner de dieseldrivna bussarna helt, tror Edward Jobson, miljöchef på Volvo Bussar. Han kommer till Persontrafik 2014 för att hålla ett seminarium på temat Elektrifiering av kollektivtrafikfordon på väg tillsammans med Magnus Henke, Energimyndigheten och Klas Wåhlberg, Bombardier.

Tyst och utan utsläpp kommer de nya elbussarna från Volvo att glida fram mellan Lindholmen Science Park och Chalmers i Göteborg, genom de centrala delarna av stan. Start i juni 2015.

Projektet i Göteborg, kallat ElectriCity, är ett samarbete mellan Region Västra Götaland, Göteborgs stad, Energimyndigheten, Chalmers och Volvokoncernen. Total är ca 20 partners delaktiga i projektet. Förutom själva elbussarna omfattar projektet även att ta fram och testa nya hållplatslösningar, trafikledningssystem, säkerhetskoncept, energiförsörjning och affärsmodeller.

Redan i år kommer Stockholm att börja med trafik med Volvos laddhybrider. Det handlar om åtta bussar som ska köra på linje 73 mellan Ropsten och Tomteboda/Karolinska. Laddhybridbussarna har en elmotor med batteri som snabbladdas på sex minuter på ändhållplatserna. När batteriet är fulladdat kan bussarna köras cirka sju av linjens drygt åtta kilometer på el. Tyst och avgasfritt. En positionsbaserad funktion (GPS) används för att säkerställa tyst och utsläppsfri eldrift där detta är prioriterat i staden och höga effektuttag på andra delsträckor där detta är viktigt, det senare med hjälp av en liten hybridmotor som drivs på biodiesel. Bränsleåtgången minskar med 75 procent jämfört med vanliga dieselbussar. Den totala energibesparingen är 60 procent.

Laddhybridbussarna ska testas i två år i ett projekt som delfinansieras av EU och där huvudaktörerna är SL, Volvo, Vattenfall och Viktoria Swedish ICT. Målet är att bussarna ska fortsätta rulla i Stockholm även efter att projektet avslutats. Volvo har även skrivit kontrakt för leverans av elhybridbussar till fem europeiska storstäder, bland andra Luxemburg och Hamburg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062