Bilisterna BRT:s värsta fiender
Kollekrtivtrafikvisionären Enrique Penalosa, tidigare borgmästare i Colombias huvudstad Bogota, sätter bussen i centrum – nästan all kollektivtrafik i världen går nämligen på gummihjul.
– Buss förknippades med lägre status än de perfekta tunnelbanorna. BRT-planerna fick de välbeställda invånarna i Bogota att se rött, för där tar ju busstrafiken hela körfält från privatbilisterna. Men många har fått inse att Bogota inte skulle kunna klara sig utan BRT i dag, säger Enrique Penalosa .
1998 byggdes den första BRT-linjen i Bogota och i dag omfattar BRT-systemet i staden 112 km som transporterar 2,3 miljoner människor per dag.
– Här har vi ett högkvalitativt kollektivtrafiksystem som kostat en bråkdel att bygga jämfört med den 27 km långa tunnelbana som finns i Bogota, säger Enrique Penalosa. Att bygga 27 km tunnelbana har kostat 6,5 miljarder dollar eller drygt 240 miljoner dollar per km. Att bygga en km BRT kostar 17 miljoner dollar!
Varför har då BRT blivit så stort i en stad som Bogota medan inte i några europeiska huvudstäder? Enligt Enrique Penalosa beror det på städernas struktur – medan de europeiska storstäderna är tusen år gamla med fasta stabila citykärnor så är de unga storstäderna i utvecklingsländer som Colombia mer spretiga. De växer snabbt men städernas centrum är inte på en plats utan flyttas över tid.
– Det gör BRT extra intressant – att flytta en BRT-linje är enkelt jämfört med att borra nya tunnlar till en tunnelbana eller lägga om spåren för en spårväg.
En vanlig invändig mot BRT är att den skapar trafikstockningar i städerna, inte bara för privatbilisterna utan för all biltrafik. Den invändningen ger inte Enrique Penalosa mycket för:
– Alla stora europeiska städer har tunnelbana och trafikproblem. Skyll inte på bussarna!