Förbifartsstopp kostar miljarder
Beslutet att skjuta upp byggstarten av Förbifart Stockholm kan kosta 2 miljarder kronor. Oppositionen och näringslivsorgan rasar mot det röd-gröna beslutet.
– Det är oansvarigt av regeringen att skjuta upp byggandet av Förbifarten. 88 procent av väljarna i Stockholms län har röstat på partier som vill bygga Förbifarten. Nu stoppar Miljöpartiet projektet och skickar notan till skattebetalarna.
– Att Förbifarten skjuts upp kostar skattebetalarna 4 miljoner kronor om dagen. Det är lika mycket som nettokostnaden för hela Stockholms stads trafiknämnd, ett högt pris att betala för regeringens oenighet, säger Lotta Edholm .
Hon grundar sina uppgifter på det faktum att byggstoppet totalt beräknas kosta 700 miljoner kronor. Andra beräkningar landar på en kostnad på över två miljarder kronor. Under stopptiden kommer Trafikverket endast att utföra sådant arbete som är kopplat till sökande av tillstånd och planer samt undanröjande av säkerhetsrisker för allmänna eller enskilda i pågående uppdrag. Detta innebär att arbeten med sökande av tillstånd och miljödom fortsätter, medan arbete i fält avbryts.
Stockholms Handelskammare tillhör också den stora gruppen som sågar förhalningen av det stora infrastrukturprojektet. Organisationen anser att Förbifart Stockholm är en viktig tillväxtfråga för Stockholmsregionen. Vägen behövs för att avlasta Essingeleden och klara kapaciteten i trafiksystemen i en region som växer med två fullsatta bussar varje dag. Om Förbifarten försenas i ett år så blir den samhällsekonomiska förlusten minst två miljarder, alltså betydligt mer än den summa FP kommit fram till. Dessutom tillkommer direkta förseningskostnader som drabbar skattebetalarna när påbörjade arbeten avbryts och planer förhalas. Allt enligt Handelskammaren.
– Hela 88 procent av invånarna i Stockholms län har röstat på riksdagspartier som vill bygga Förbifarten. Att blunda för det är märkligt ur ett demokratiskt perspektiv. En frysning av Förbifarten kommer att kosta skattebetalarna miljardbelopp i utebliven samhällsnytta och projekteringspengar, säger Anna Wersäll, näringspolitisk expert vid Stockholms Handelskammare i en kommentar till att Trafikverket per den 30 oktober har fryst bygget av Förbifarten till 1 maj 2015.
– Stockholmarna har varken tid eller råd att vänta på Förbifarten. Det behövs ny kollektivtrafik och nya vägar. Om Förbifarten inte byggs kommer trafikinfarkten att förvärras och det drabbar stockholmarna. Detta är inte en ansvarsfull politik, säger Anna Wersäll .