På nyligen avslutade Persontrafikmässan i Stockholm lanserades en helt ny typ av laddhybridbussar. I december kör åtta sådana bussar i SL:s färger.
Av Anna Fredriksson
Anders Lindström
Håkan Agnevall
Torbjörn Wahlborg
FAKTA/Bussprojektet i Stockholm
Omfattar totalt åtta Volvo laddhybridbussar och två snabbladdstationer. Sker på linje SL:s linje 73 mellan Ropsten och Tomteboda/Karolinska. Driften startar december 2014. EU-projektet pågår fram till årsskiftet 2016/2017, därefter är inriktningen fortsatt kommersiell drift.
Huvudaktörer och deltagare i projektet: Volvo: levererar och ansvarar för bussarna Vattenfall: uppför och ansvarar för laddningsstationerna som kommer finnas vid ändhållplatserna SL: Trafikbeställare och ansvarar för bussdepån Viktoria: Forskningspartner och ansvarig för utvärdering Samarbetspartners: Siemens: levererar snabbladdstationer Keolis: kommer köra bussarna
De nya bussarna snabbladdas vid ändhållplatserna och med ett fullt batteri kan de köra upp till sju kilometer – tyst och avgasfritt – helt på el. De åtta bussarna, som är tillverkade av Volvo, kommer att trafikera linje 73 mellan Ropsten och Karolinska Institutet. Jämfört med konventionella dieselbussar har laddhybriderna 75 procent lägre bränsleförbrukning och en minskning av koldioxidutsläpp med 90 procent, då bussarna kommer att använda biodiesel och vindel. Med elförbrukningen inräknad är den totala energibesparingen cirka 60 procent. Bussarna är betydligt tystare än vanliga dieselbussar; ljudnivån vid eldrift är i nivå med normal samtalston. Bakom projektet, som delfinansieras via EU, står SL, Volvo Bussar och Vattenfall. Det delfinansieras av EU genom projektet ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System), med över 40 deltagande företag och organisationer. – SL arbetar systematiskt för att minska belastningen på miljö och klimat. Att samarbeta och pröva nya tekniska lösningar är en förutsättning för att vi ska lyckas nå våra mål, säger , vd för SL och chef på Stockholms läns landstings trafikförvaltning. – Projektet ger oss möjlighet att i kommersiell trafik visa att laddhybridbussar är ett kostnadseffektivt sätt att minska storstädernas miljö- och bullerproblem. Det nya bussystemet innebär både ett attraktivare resande och en bättre livsmiljö i städernas centrala delar, utan stora investeringar i ny infrastruktur, säger , vd Volvo Bussar. – Vattenfalls deltagande i ZeEUs-projektet ger oss möjlighet att demonstrera framtidsbränsle på en hel busslinje i skarp trafik. Elen är en viktig del av lösningen av transportproblemet, säger , chef Vattenfall Region Norden. Trafikstart är planerad till mitten av december. Bussarna kommer att köras av Keolis. Syftar till att demonstrera och utvärdera laddhybridbussar i reguljär busstrafik.