Mercedes-Benz
VDL
Hur det går under november kommer att redovisas här på rt-forum 1 december. Då får vi se om något ytterligare förändrats inför den sista avslutande decembermånaden. Missa inte det!
Fabrikat Antal Andel (Andel 2012) Volvo25426,9(16,1) MAN21022.2(39,2) Mercedes-Benz17318,3(12,7) VDL10911,7(2,5) Kässbohrer-Setra555,8(9,7) Scania495,2(6,3) Solaris374,0(7,5) Iveco*343,7(3,9) Van Hool151,6(–) Temsa30,3(1,4) Optare Solo20,2(0,2) Irizar20,2(–)
Källa: Bil Sweden
FOTNOT. Andel 2013 anger fabrikatets totala marknadsandel 2013. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2013. *) Sedan i maj redovisas Irisbus och Iveco endast som Iveco i Tunga Bussligan.
Tunga Bussligen 2014 började mycket svagt, länge pekade alla tecken på ett riktigt dåligt bussår. Men sedan tog nyregistreringarna fart och nu är har årets liga kommit ifatt och förbi förra årets siffror när tio månader kan summeras. Bäst i oktober blev med 35 nyregistrerade tunga bussar, det är nu tredje månaden på raken som Mercedes toppar. Oktobertvåa blev med 33 nyregistreringar vilket innebär att avståndet till ledande Volvo har krympt ytterligare sedan förra redovisningen från 62 till 44. Kanske kan detta försprång hämtas in på två månader? Oktobertrea blev med 16 nya bussar, därmed spränger tillverkaren 100-vallen i Tunga Bussligan 2014. Och först på 5:e plats i oktober kommer ledande med 15 nyregistreringar, därmed minskar andelen även denna gång medan spänningen ökar – det är inte helt hundra att Volvo tar hem årets liga. Efter Volvo följde med 12 oktoberregistreringar, och fick vardera 3 nya tungviktare nyregistgrerade och en enda. Övriga tillverkare kammade noll under oktober. Det här innebär att Kässbohrer-Setra kör förbi Scania som för tillfället förpassas till sjätteplatsen i Tunga Bussligan 2014. I övrigt inga förändringar i rangordning, men som synes har Volvos andel av totalen minskat litet medan MAN, Mercedes och VDL har ökat sina en aning.