23948sdkhjf

Visita sågar nya regeringen

Besöksnäringens branschorganisation Visita har riktat omfattande kritik mot S-MP-regeringens budget – bland annat sågas höjd arbetsgivaravgift för unga.
Visitas tuffa kampanj mot Dubbelstöten inför valet i september kunde i alla fall räkna in en delseger – restaurangmomsen ligger kvar på samma nivå den hade under Alliansregeringen. Men den andra halvan av Dubbelstöten, att stoppa höjningen av arbetsgivaravgiften för unga, den delen av kampen förlorade Visita.

Flera andra inslag i S-MP-budgeten får också underkänt av Visita, exempelvis det minskade anslaget till VisitSweden som arbetar för att öka turismen i Sverige, hotet att lägga ner Bromma flygplats inom åtta år samt höjningen av alkoholskatten.

Rt-forum återger här vad Visita och dess vd Eva Östling tagit upp i just dessa frågor under de senaste veckorna.

Höjda arbetsgivaravgiften kostar unga jobb
Nedsättning av socialavgifterna för unga har slopats i S-MP-budgeten. Visita kritiserar beslutet som utgör halva Dubbelstöten - då höjd skatt på ungas arbete drabbar den jobbskapande besöksnäringen.

– Det är en stor besvikelse, även om det inte var helt oväntat. För besöksnäringen har reformen haft en viktig betydelse för företagens möjligheter att anställa en extra person, säger Eva Östling . Hon fortsätter:

– Det här försämrar tveklöst besöksnäringens förmåga att satsa på unga och oerfarna. Vi hade gärna fortsatt med det och helst blivit ännu bättre på att fylla den för samhället så viktiga rollen. För näringar som ändå inte anställer så många unga har höjningen så klart ingen betydelse, men hos oss inom besöksnäringen är ungdomar väldigt väl representerade. Vi ställer oss frågande till var alla unga och oerfarna nu ska få ett första jobb?

Bedrövligt sänka marknadsföreingen av Sveige
I regeringsförklaringen uttalade Stefan Löfven en ambition att satsa på svensk turism. Det återspeglas inte i budgetpropositionen, där anslagen till marknadsföring av Sverige sänks. Det är bedrövligt , enligt Visita.

Regeringen föreslår i sin budget att anslaget till VisitSweden landar på 110 miljoner kronor per år 2015–2018 för att möjliggöra marknadsföring av Sverige som turistland utomlands. Det innebär de facto en sänkning med drygt 10 miljoner kronor från dagens anslag.

Dagens anslag till VisitSweden uppgår till 120 miljoner kronor. Basanslaget som sedan årtionden legat på 90 miljoner kronor har under senaste året varit förstäkt med tillfälligt anslag på 30 miljoner kronor. Regeringens förstärkning med 20 miljoner kronor sker från basanslagets 90 miljoner kronor och innebär således en sänkning med 10 miljoner kronor från dagens nivå

– Det är riktigt illa att man än en gång blundar för vikten av att marknadsföra Sverige som besöksland utomlands. Det signalerar att man inte tar en svensk basnäring som årligen ger exportvärden på 106 miljarder på allvar, säger Eva Östling. Hon fortsätter:

– Det är bedrövligt att man inte ser potentialen i att fånga upp framtidens turister. Den investering som skulle krävas är väldigt liten i jämförelse med värdet på en större andel av den globala turismen. I Norge är basanslagen 245 miljoner kronor per år och i relation till befolkning är den norska finansieringen nästan tre gånger så stor som den svenska. Hur ska Sverige kunna stå sig gentemot våra nordiska grannländer under dessa förutsättningar?

Utan Bromma stannar turismen
Den nya majoriteten i Stockholms stad aviserar i dag att Bromma flygplats ska vara nedlagd år 2022.

– Frågan man måste ställa är: kan man garantera att Sveriges infrastruktur klarar större turistströmmar i framtiden? säger Eva Östling

Enligt FN-organet UNWTO kommer det globala resandet att öka med 66 procent fram till och med år 2030. Det ger stora möjligheter till tjänsteexport för Sverige, men ställer samtidigt höga krav på en fungerande infrastruktur för resor till, från och inom landet.
Därför är den aviserade avsikten att lägga ner Bromma flygplats oroande.

– Det resetryck som finns i dag kommer knappast att minska under kommande år, snarare tvärtom. Det är en jättemöjlighet för Sverige att locka turister, skapa affärsmöjligheter och med det jobb, säger Eva Östling. Hon fortsätter:

– För att utveckla besöksnäringen så behövs en bra infrastruktur för att ta sig till Sverige och i nästa steg vidare ut i landet. Bromma har haft en viktig roll i den kedjan. Det är inget litet och isolerat ingrepp som bara berör den enskilda flygplatsen. Tar man bort Bromma flygplats så blir det ringar på vattnet och konsekvenserna lär märkas över hela landet. Risken är att man fullföljer det man sagt och stänger fler stadsnära flygplatser, frågan är i så fall vilka?

Höjd alkoholskatt öppnar för smuggling
I budgetpropositionen föreslås en höjning av alkoholskatten. Höjningen motsvarar mellan 170 och 180 miljoner kronor årligen för serveringar inom hotell- och restaurang. En höjning av alkoholskatten enligt det förslag som finns i budgetpropositionen skulle medföra ökade skatter motsvarande 170-180 miljoner kronor varje år för serveringar inom hotell- och restaurang.

– För gästen blir besök på restauranger, krogar och andra nöjesställen dyrare och med det blir det svårare att driva en bra verksamhet. Risken är att man med denna höjning gör sig själv en björntjänst, säger Eva Östling. Hon fortsätter:

– När det blir dyrare att ta ett glas under former som är kontrollerade så blir det i ett slag attraktivare att köpa smugglad alkohol. Det skapar en grogrund för en alternativ svart marknad för kriminella. Ur folkhälsoperspektiv blir det ologiskt att flytta kunder från platser där det finns personal som håller uppsikt och ansvarar för serveringen till okontrollerade platser. Det framstår som ett ogenomtänkt och desperat sätt att skaka fram pengar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.769