23948sdkhjf

Tyskar vanligast i Malmö

Tidigare var det flest danskar som besökte Malmö, men nu har tysken blivit den vanligaste turisten i Skånes huvudstad, dansken får nöja sig med silverplatsen.
Den som vandrat längs gågatan under Malmöfestivalen och tyckt sig höra lika många tyska ord som danska surra runt i luften har inte misstagit sig. Den senaste besöksstatistiken från Malmö Turism visar att Tyskland under augusti gick om Danmark som den största gruppen övernattande besökare till vår stad. Siffrorna visar samtidigt en mycket positiv utveckling i besöksstatistiken övergripande sett, med en ökning på 17 procent jämfört med samma period förra året.

Malmö Turism sammanställer löpande statistik över besöksströmmarna till staden, baserat på antalet övernattningar på våra hotell. Som vår närmaste marknad har Danmark länge legat på en naturlig förstaplats, vanligtvis tätt åtföljt av Tyskland. Bronset brukar gå till Storbritannien.

Men så har det inte alltid varit. Fram till och med 2008 var tyskar den största besöksgruppen till Malmö, en trend som bröts under rekordåret 2009 då valutaskillnaden gjorde det extra fördelaktigt för danskarna att besöka sin svenska grannstad. Nu tycks vinden ha vänt ännu en gång. Även om det är viktigt att komma ihåg att statistiken baserar sig på hotellövernattningar och därför inte rymmer de många danskar som tar sig över bron och hem samma dag.

Även andra besöksgrupper har ökat, visar statistiken. Ser man på antalet övernattningar från januari till och med augusti i år har tyska besökare ökat med 23 procent, men danskarna ligger inte långt efter med en ökning på 16 procent jämfört med samma period i 2013. Även antalet britter, norrmän och amerikaner har ökat, medan antalet italienska besökare har sjunkit något. Samlat sett har gästnätterna ökat med hela 17 procent jämfört med januari till augusti 2013.

Den positiva utvecklingen, och det växande antalet tyska besökare, kan ha många grunder. Enligt Helene Berg, som är VisitSwedens Regional Director för marknaderna Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Ryssland, finns det sannolikt en koppling till synlighetsarbetet i samband med Eurovision Song Contest 2013.

– Vi gjorde en väldigt intensiv insats tillsammans med Malmö, både inför och under Eurovision Song Contest, där vi sålde in Malmö som ett coolt resmål – inte bara under Eurovision. Den typen av artiklar fick allra störst genomslagskraft på den tyska marknaden, där ESC är en stor dragare. TV-serien Bron bidrar också till bilden av Malmö som en intressant och trendig destination, säger Helene Berg .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064