23948sdkhjf

Européer lockas till Västerbotten

Västerbotten ger ska nu satsa på den europeiska resemarknaden, framför allt är målet att locka tyskar och beneluxländare till den västerbottniska vildmarken.
– Vi har en stor potential i Västerbotten, men vi måste göra vår hemläxa och jobba på ett bättre sätt. VästerbottensTurism vid Region Västerbotten anordnade tillsammans med Gold of Lapland en kunskapsdag och workshop om den tyska, belgiska och holländska resemarknaden i Lycksele 4 november, säger Eleonore Hedman , ansvarig för exportsatsningen Gold of Lapland. Hon fortsätter:

– Finska lappland är helt fullbokat hela vintersäsongen och de har samma potential som oss. Just nu har vi ett julpaket där vi paketerar Lycksele för den svenska marknaden med entré, boende och besök på djurparken, på sikt ska vi marknadsföra det även till övriga Europa.

Marknadskunskap och resetrender
Representater från VisitSweden i Tyskland och Holland kommer att delta under kunskapsdagen i Lycksele 4 november som riktar sig främst till turistföretagare i Västerbotten samt till destinationsledarna för VisitUmeå, Destination Skellefteå, Hemavan-Tärnaby, Gold of Lapland och South of Lapland. Målet är att ge marknadskunskap och ta fram konkreta exempel på hur de kan jobba bättre med utländska researrangörer.

– Genom varumärket Gold of Lapland vänder vi oss särskilt mot den Holland. För oss är det en bra och avgränsad marknad. Holländarna gillar våra vidder, naturen, norrsken och midnattssolen. Det är väldigt exotiskt för dem eftersom de är så trångbodda i Holland. Kortare resor men fulla av upplevelser och erfarenheter det är vad holländarna eftersöker. Då är Lappland en intressant destination trots att det fortfarande är dyr destination, säger Eleonore Hedman.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065