När den brittiska dagstidningen The Telegraph – med 400 000 läsare – granskar Europas utbud av julmarknader lyfts Stortorgets julmarknad i Gamla stan fram som ett hett alternativ.
Läsaren får veta att svenskt hantverk i form av glas, smycken och keramik går att köpa till överkomliga priser.
– Svenskt hantverk och svensk kultur har en särprägel som är exklusiv. Det gör att vi sticker ut och attraherar, säger
, vd på Visita.
Även den traditionella glöggen, pepparkakor, saffransbullar och korv gjord på renkött framhålls som delikata inslag på marknaden.
– Matkultur och överhuvudtaget en ganska tung faktor för att bygga upp bilden av hur ett land är som besöksmål. Den svenska maten är ett starkt kort, säger Eva Östling.
– Det är väldigt viktigt att synas i positiva sammanhang. Resande till Sverige ger varje år 106 miljarder kronor i exportvärden och därför är det olyckligt att anslagen till Visit Sweden sänks i den budget som regeringen föreslagit, säger Eva Östling.
The Telegraphs 10 julmarknader:1. Innsbruck, Österrike
2. Angers, Frankrike
3. Strasbourg, Frankrike
4. Hamburg, Tyskland
5. Stuttgart, Tyskland
6. Worms, Tyskland
7. Bologna, Italien
8. Stockholm, Sverige
9. St Gallen, Schweiz
10. Vilnius, Litauen