23948sdkhjf

Fördubblingsmålet långt bort

Kollektivtrafiken i Sverige ökar långsamt och det är mycket långt till målet om en fördubbling av kollektivtrafiken till 2020, det visar aktuell statistik.
Hela 93 procent av de nya riksdagsledamöterna anser att det krävs satsningar som möjliggör att Sverige fördubblar kollektivtrafikens nivå från 2006 till år 2020. Men det är mycket långt kvar till det målet som i tid ligger endast fem år bort, det visar siffror från Trafikanalys som presenteras av etanolföretaget SEKAB.

– Riksdagens mål är att fordonsflottan ska vara fossiloberoende till 2030 och kollektivtrafikbranschen har slagit fast ett eget mål att fördubbla antalet resor med kollektivtrafik från 2006 till 2020. Men om dessa mål ska kunna nås krävs det kraftfulla satsningar på kollektivtrafik i kombination med förnybara drivmedel, säger Lena Nordgren , biodrivmedelsexpert på SEKAB.

SEKAB har undersökt målet om en fördubbling av kollektivtrafiken till 2020. I hela landet har antalet resor med kollektivtrafik ökat med 20 procent från 2006 fram till 2013. I Halland har antalet resor ökat mest med 42 procent. I Dalarna har antalet resor med kollektivtrafik minskat med 22 procent. När det gäller hur stor del av busstrafiken som körs på förnybara drivmedel toppar Stockholm med 80,5 procent. Västernorrland och Gotland ligger sist i en jämförelse mellan länen med 5,8 procent förnybara drivmedel. Genomsnittet för hela Sverige är 49 procent, enligt statistik från lokaltrafikbolagens miljö- och fordonsdatabas.

– Genom att göra det mer attraktivt att till exempel ta bussen i stället för bilen kan utsläppen av växthusgaser minska. Och ju fler bussar som körs med biodrivmedel som etanol, desto mer ökar klimatfördelarna med att resa kollektivt, säger Lena Nordgren.

Inför riksdagsvalet genomförde SEKAB en enkät till alla toppkandidaterna. Bland de kandidater som tog plats i riksdagen och deltog i enkäten ansåg hela 93 procent att det krävs satsningar som möjliggör en fördubbling av kollektivtrafiken till 2020.

FAKTA/SEKAB
Ett av Europas ledande etanolföretag och har arbetat i mer än 25 år med biodrivmedlet ED95 för bussar och lastbilar. Drivmedlet består till 95 procent av etanol och används i anpassade dieselmotorer. Genom att köra på ED95 i stället för diesel är det möjligt att minska utsläppen av koldioxid från buss- och lastbilstrafik med upp till 87 procent. I Sverige finns i dag cirka 800 bussar som tankas med ED95.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063