23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Riksdagsmotion för BRT

Lotta Finstorp, M, har motionerat för en ändrad trafikförordning som generellt ska tillåta längre ledbussar än dagens – en förutsättning för utveckling av BRT-system.














Lotta Finstorp har länge engagerat sig för bussens roll i Sverige, både inom kollektivtrafiken och beställningstrafiken. Hon har också engagerat sig i BRT, Bus Rapid Transit, alltså högkapacitetsbussar som kör på egna körfält i trafiken. I dag finns endast ett BRT-liknande system i Sverige, Malmöexpressen, annars har utvecklingen skett på andra håll i Europa och ute i världen. Men om Malmöexpressen kan köra med sina 24-metersbussar, vad är då problemet? Jo, som Lotta Finstorp påpekar i sin motion så är problemet att varje enskild dubbelledsbussar på 24 meter måste få tillstånd från Transportstyrelsen för att kunna tas i trafik. Med en lagändring skulle det gå enklare och snabbare att etablera BRT-system i svenska städer, utan att behöva ansöka om och vänta på att få tillstånd att köra en 24-meters tvåledsbuss i trafik. När det gäller Malmöexpressen tog tillståndsprocessen närmare ett år. Nu har Lotta Finstorp motionerat i saken och det finns goda skäl att hennes motion kommer att bifallas – detta eftersom alla riksdagens partier sagt sig vilja underlätta för BRT-system, bland annat genom de frågor som ställdes till Riksdagens Trafikutskott inför valet i TRAFIKFORUM.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078