23948sdkhjf

Riksdagsmotion för BRT

Lotta Finstorp, M, har motionerat för en ändrad trafikförordning som generellt ska tillåta längre ledbussar än dagens – en förutsättning för utveckling av BRT-system.
Lotta Finstorp har länge engagerat sig för bussens roll i Sverige, både inom kollektivtrafiken och beställningstrafiken. Hon har också engagerat sig i BRT, Bus Rapid Transit, alltså högkapacitetsbussar som kör på egna körfält i trafiken. I dag finns endast ett BRT-liknande system i Sverige, Malmöexpressen, annars har utvecklingen skett på andra håll i Europa och ute i världen.

Men om Malmöexpressen kan köra med sina 24-metersbussar, vad är då problemet? Jo, som Lotta Finstorp påpekar i sin motion så är problemet att varje enskild dubbelledsbussar på 24 meter måste få tillstånd från Transportstyrelsen för att kunna tas i trafik.

Med en lagändring skulle det gå enklare och snabbare att etablera BRT-system i svenska städer, utan att behöva ansöka om och vänta på att få tillstånd att köra en 24-meters tvåledsbuss i trafik. När det gäller Malmöexpressen tog tillståndsprocessen närmare ett år.

Nu har Lotta Finstorp motionerat i saken och det finns goda skäl att hennes motion kommer att bifallas – detta eftersom alla riksdagens partier sagt sig vilja underlätta för BRT-system, bland annat genom de frågor som ställdes till Riksdagens Trafikutskott inför valet i TRAFIKFORUM.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067