23948sdkhjf

Stark säsong för Kolmården

2 november stängde Kolmården för säsongen 2014. Djurparken kan summera en ökning av både besökarantal och sålda årskort gentemot föregående år.
Under 2014 har Kolmården välkomnat 508 000 besökare. Det är en ökning med 3 procent från fjolåret, trots färre öppetdagar. Antalet gästnätter på Vildmarkshotellet har ökat med 8 procent jämfört med föregående år (avser perioden januari-oktober). Årskortsförsäljning till säsongen 2015, då Kolmården har premiär för Bamses Värld och dessutom upp­märksammar sitt 50-årsjubileum har också ökat. Redan nu har försäljningen av års­kort stigit med 19 procent jämfört med innevarande år.

Varje år genomför Kolmården en gästundersökning för att få en indikation på vad besökarna tycker om parken. Under de senaste åren har Kolmården legat på en stadigt väldigt hög gästnöjdhet. I år hamnar den på 96 procent.

– Vi är självklart stolta över att våra gäster är så nöjda och positiva till Kolmården, så att vi hamnar på en gästnöjdhet på 96 %. Till mångt och mycket är det vår duktiga och engagerade personals förtjänst. De gör ett kanonjobb, vilket våra gäster också uppmärksammat och påtalat, säger Mats Olsson vd på Kolmården.

För tredje året i rad arrangerades Halloweenfirande på Kolmården. Att det är en publiksuccé märks inte minst i be­söks­siffrorna. Kolmården hade räknat med ca 14 000 besökare under Halloweenhelgen (30/10 – 2/11), men det slutade på hela 23 000 besökare.

– Det är fantastiskt att få avsluta säsongen med ett Halloweenfirande, en härlig familjehelg där vuxna och barn um­gås under festliga former. Både vi som arbetar på Kolmården och våra besökare uppskattar det här inslaget med sin magiska stämning! Att vi dessutom ackumulerat kom över 500 000 besökare under helgen gjorde det hela ännu fest­ligare, säger Mats Olsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078