23948sdkhjf

Fler kineser till Sverige

Enligt en marknadsanalys från VisitSweden kan en växande kinesisk medelklass utgöra en stark framtidsmarknad. Allt fler kommer till Sverige från Kina.
– För besöksnäringen är det otroligt viktigt att ta tillvara på potentialen, säger Visitas vd Eva Östling.

Turismen till Sverige genererar på årsbasis 106 miljarder kronor i exportvärden. FN-organet UNWTO bedömer att värdet på den totala globala turismen förväntas öka med 66 procent fram till och med år 2030. Den stora ökningen förutspås komma från Brasilien, Ryssland, Indien och Kina. VisitSweden har i en marknadsanalys tittat på Kina. Antalet övernattningar i Sverige för resenärer från Kina har under detta år ökat med åtta procent.

– Det är positivt att Sverige har en god utveckling mot ett av länderna som spås stå för en stor del av det ökade resandet i framtiden. Nu gäller det att hitta vägar för att locka ännu fler, säger Eva Östling. Hon fortsätter:

– Ett stort problem är så klart att anslagen till VisitSwedens marknadsföring i utland minskar i regeringens budget. Jämför man med våra nordiska grannländer har vi inte ens i närheten av samma resurser, säger Eva Östling.

Fortfarande görs 70 procent av resorna i Kina inom landet, men utlandsresandets andel ökar stadigt. 97 miljoner kineser reste utomlands 2013. Under 2013 reste nästan 8 miljoner kineser till Europa. Samma år gjordes 83 000 resor till Sverige, vilket är en ökning med 70 procent sedan 2008. Det innebär att Kina i dagsläget är en av Sveriges snabbaste utlandsmarknader.

– Det är en jättestor marknad och därmed finns också ett stort ekonomiskt värde i att lyckas på den. Bara senaste månaderna har Aurora Sky Station, Abisko, pekats ut som världens bästa ljusupplevelse och Umeå som en intressant kulturstad. Sverige har mycket som är attraktivt, men ännu mer finns att marknadsföra, säger Eva Östling.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062