23948sdkhjf

Säkerhetssatsning hos SL

Nu inleder SL en kampanj för att informera resenärer, cyklister, bilister och fotgängare om säkert beteende på och omkring lokalbanorna.
Syftet med kampanjen är att öka medvetandet om de risker som finns i mötet mellan trafikanter och spårbunden trafik. SL har genomfört en undersökning i samarbete med Sifo kring olika trafikantgruppers attityder och kunskaper om säkert beteende på lokalbanorna. (Roslagsbanan, Saltsjöbanan, Tvärbanan, Lidingöbanan, Nockebybanan och Spårväg City)

Några viktiga slutsatser kan dras av undersökningen.

En majoritet upplever att man är medveten om vilka risker det finns med att passera spåren. Men många anser samtidigt att riskerna med att passera ett spår är kraftigt överdrivna.
En relativt stor grupp trafikanter uppger att man själv ibland tar onödiga risker när man passerar spåren.
Kunskapen om signaler och vägmärken i anslutning till spårtrafiken är i många fall bristfällig.

SL arbetar systematiskt för att öka säkerheten längst med lokalbanorna och spårvägarna. På Roslagsbanan har flera övergångar byggts bort och gjorts planskilda. Detektorer som varnar för hinder på spåren installerats på flera platser. Bommar har bytts ut mot nya bättre varianter och ett antal chikaner, det vill säga övergångar i zick-zack har monterats vid övergångar för gång- och cykeltrafikanter.

– All trafik innebär risker. Vi gör stora insatser för att höja säkerheten utmed våra spår. Men det räcker inte. För att vi verkligen ska lyckas nå fram till nollvisionen att inga människor ska skadas allvarligt eller dödas på grund av den spårbundna trafiken krävs det att också bilister, cyklister, fotgängare och SL-resenärer får ett ökat riskmedvetande kring spårvagnar och lokalbanor. På sikt kan det att innebära att vi kommer ett steg närmare nollvisionen att ingen människa ska dö eller skadas allvarligt i den spårbundna trafiken, säger Anders Lindström , förvaltningschef på Trafikförvaltningen och vd på SL.

Undersökningen i korthet:

En av sju SL-resenärer, gångtrafikanter och cyklister uppger att de ibland tar onödiga risker när de passerar ett tåg- eller spårvagnsspår.

Drygt en av fyra tycker att riskerna med att passera spåren är kraftigt överdrivna.

Det finns tydliga skillnader mellan män och kvinnor när det gäller riskbeteende. Män tar i högre utsträckning större risker än kvinnor.

Mellan 30 och 23 procent av gruppen bilister kan inte korrekt identifiera betydelsen av olika trafikmärken och signaler som finns i anslutning till spåren.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064