23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Linköping sänker farten

11 december infördes de nya hastigheterna i bland annat Linköpings innerstad som får ett lägre trafiktempo. Det ska bli både tryggare och trevligare, enligt kommunen.

Att anpassa hastigheten på gator och vägar ger möjlighet att skapa en attraktivare stad för människors möten, liv och rörelse.

30 kilometer i timmen för människan, miljön och stadslivet - så lyder Linköpings kommuns kampanj för att få Linköpingsbor att uppmärksamma och reflektera över de nya hastigheterna som successivt nu börjar gälla. Generellt blir det nu 30 kilometer i timmen på gator där bebyggelsen är tät och behovet att korsa gatan är stort.

Omskyltning enligt kommunens hastighetsplan sker i etapper från oktober 2014 till september 2015. På torsdag börjar nya hastigheter gälla i Innerstaden, Vasastaden, Gottfridsberg, Östra Valla, Ekkällan, Garnisonen, Ramshäll, Hejdegården, Vimanshäll och Johannelund. Etapp 3 påbörjas i mars 2015.

– Sänkt hastighet på gator och vägar skapar en tryggare miljö att vistas i för gående och cyklister. En av de av de viktigaste aspekterna när det gäller hastighet är vad vi människor tål i krockvåld. Om en bil krockar med en gående i 30 kilometer i timmen så har den oskyddade trafikanten stora chanser att överleva. Det är därför vi har den hastigheten där många gående och cyklister rör sig, som vid skolor, centrumgator och bostadsområden, säger

Anna Wallroth

, trafikingenjör på miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.

Analysmetoden "Livsrumsmodellen", ur handboken Rätt fart i staden, användes för att ta fram Hastighetsplan för Linköping. Stadsrummen bedömdes efter gatans "väggar och golv". Det vill säga hur gatan och dess sidoområden ser ut, hur miljön används och vilka verksamheter som finns och kan utvecklas. Stadens karaktär påverkas bland annat av motorfordons hastighet. Sänkt hastighet på gator och vägar tenderar att öka gång- och cykeltrafik eftersom gatorna känns tryggare och trevligare att gå och cykla på.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.1