Så kallad anropsstyrd trafik bygger på att kollektivtrafikoperatören bara kör trafik som efterfrågas, i stället för att rulla med tomma bussar i glesbygden. För två år sedan starta just ett sådant projekt i Ljungby kommun tillsammans med Lanstinget Kronoberg och Länstrafiken i Kronoberg. Men med den skillnaden att även stadsborna inne i Ljungby skulle få ta del av ”Ring – så hämtar vi dig”.
När få behöver kollektivtrafik blir det en liten taxibuss som kommer till bostaden i stället för en stads- eller regionalbuss. Det hela har fallit så väl ut att länets trafikpolitiker nu överväger att bygga ut samma modell för hela Kronobergs kollektivtrafik. Då skulle betydligt fler låta bilen stå för att i stället ta bussen, det tror i alla fall
, C, ordförande i Regionförbundets trafiknämnd. Han är dock noga med att det inte får bli alltför populärt:
– Då blir det för dyrt. Det handlar om en balansgång. Men erfarenheter från andra håll i landet visar att folk utnyttjar systemet relativt sparsamt, säger Sven Sunesson till Smålandsposten.