23948sdkhjf

Rekord för Gotlandsflyg

Det blev ingen ny konkurrent på sjön, men Gotlandsflyg sänkte priset och slog rekord under 2014 – hela 28 000 fler valde luftvägen till och från Sveriges största ö.
När 2014 läggs till handlingarna är det som ett rekordår för Gotlandsflyg. Under året har knappt 260 000 passagerare rest till och från Gotland med bolaget vilket är en ökning 28 000 resande eller plus 12 procent jämfört med året innan.

Sedan november 2013 har Gotlandsflyg växlat upp med ytterligare ett större flygplan och flyger med två ATR 72-500 med plats för 72 passagerare. Det har gjort att det finns fler prisvärda biljetter till och från ön än någonsin tidigare i Gotlandsflygs historia. Snittpriset för en flygresa har under året minskat med 3,5 procent. Ett annat skäl till det lägre flygpriset är säkerligen också att flera flygbolag trafikerar Gotland medan ett enda rederi, Destination Gotland, erbjuder persontrafik över havet och där har priserna legat still – även om det i somras såg ut att bli ett priskrig så länge Gotlandsbåten verkade vara på väg till Östersjön från Grekland.

Pigge Werkelin som en gång grundade Gotlandsflyg har som bekant under de senaste åren även givit sig in i rederibranschen – ännu så länge med klent resultat. Gotlandsbåten har ännu inte synts till medan flyget minst sagt haft flyt under förra året. Fartyget ”Västervik” lyckades aldrig komma loss från hamnen i Pireus och nu letar intressenterna bakom Gotlandsbåten efter ett nytt lämpligt fartyg att sätta in i trafik. Detta kommer dock inte att ske i år.

Bussturismen på Gotland kan dock ha nytta av att flyga in resenärer som sedan reser runt ön i buss. Flygbolagets större flygplan, ATR 72-500, slukar faktiskt fler passagerare än vad som ryms i en vanlig turistbuss.

– Vi är gotlänningarnas flygbolag och vårt huvudfokus ligger på Gotlands behov av goda året runt kommunikationer till och från de tre största svenska städerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi vill växa i takt med regionens behov och under 2014 har vi trots ny konkurrens satt passagerarrekord på samtliga tre linjer, säger Ola Mattsson , chef för Gotlandsflyg.

Största procentuella ökningen hade Malmölinjen som växte med nästan 70 procent till knappt 18 000 passagerare. Brommatrafiken hade för första gången över 200.000 passagerare, en ökning med 8 procent. Sommartrafiken till Umeå, Sundsvall, Norrköping, Ängelholm och Helsingfors genererade 7 100 passagerare.

– Linjen till Malmö har fått ett positivt mottagande bland resenärerna och gör det möjligt för oss gotlänningar att nå Skåne och Köpenhamnsregionen på ett enkelt sätt. Även Göteborg har fortsatt att växa och har nu över 30 000 årsresenärer. Att Göteborg city airport tvingas stänga är mest tråkigt för Göteborg. För våra passagerare har det mindre betydelse om man flyger in eller ut från Landvetter istället, säger Ola Mattsson.

Under 2014 gjorde Gotlandsflyg cirka 5 100 flighter och transferresandet i det gemensamma linjenätet med systerbolagen inom Sverigeflyg och Malmö Aviation har underlättats genom att tidtabeller justerats och skapat ytterligare cirka 100 attraktiva bytesmöjligheter med transfertider ner till 15 minuter. Tillsammans har bolagen 12 destinationer i Sverige som knyts samman på Bromma flygplats. I december utsågs Gotlandsflyg av SKI (Svenskt KvalitetsIndex) till flygbolaget med mest nöjda kunder 2014 tillsammans med de övriga bolagen i Sverigeflyg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079