23948sdkhjf

Stenkoll på Öresundstrafiken

Från 19 januari publicerar Öresundskomiteen varje vecka unik statistik över förseningarna i Öresundstågen – nu ska det bli bättre information såväl om alla förseningar som om inställda tåg.
Mot bakgrund av den offentliga debatt som pågår kring förseningar, underhåll, kapacitet och så vidare, vill Öresundskomiteen som en service till resenärer och medborgare i Öresundsregionen bidra genom att offentliggöra aktuell statistik, både tågen mot Danmark och tågen mot Sverige.

Under 2014 var i genomsnitt 12,5 procent av tågen från Sverige mot Danmark försenade, medan 12,8 procent av tågen från Danmark mot Sverige var försenade. Öresundskomiteens statistik är mer realistisk än annan statistik, eftersom vi också räknar inställda tåg som försenade tåg.
Tågtrafiken över Öresund har mycket stor betydelse för integration och samarbete mellan Sverige och Danmark. Inte minst för att få en effektiv, sammanhängande arbetsmarknad är det viktigt att tågen är punktliga och inte blir inställda i tid och otid. Det är inte hållbart om man i rädsla över att tåget ska bli försenat eller inställt tvingas ta en tidigare avgång för att vara säker på att komma i tid till jobbet eller ett viktigt affärsmöte. Därför sätter nu Öresundskomiteen fokus på hur väl Öresundstrafiken fungerar. Tyvärr finns det idag ingen riktigt bra statistik som beskriver detta. Den statistik som fram till nu varit tillgänglig har enbart innehållit försenade tåg. Däremot har inställda tåg inte räknats med. Det innebär att inställda avgångar inte påverkat förseningsstatistiken.

Öresundskomiteen kommer därför, med start idag, publicera förseningsstatistik som också tar hänsyn till inställda avgångar.Om man inte räknar in inställda avgångar så har cirka 12 procent av tågen under de senaste tre åren varit minst fem minuter försenade. Inkluderas inställda avgångar så ökar andelen försenade tåg med omkring en halv procentenhet. 2014 var ett sämre år för Öresundstågen än de två föregående. Andelen försenade tåg, inklusive inställda avgångar, uppgick till över 13 procent – om man inte räknar in de 17 dagar i juni då en strejk lamslog trafiken. Om man räknar in strejkdagarna blev mer än 5 procent av avgångarna under 2014 inställda och den totala andelen försenade tåg uppgick till över 17 procent.

Det enda positiva som statistiken visar är att Sverige och Danmark är i princip lika dåliga på att få tågen att gå i tid. Förseningarna är ungefär lika många, oavsett om tågen kör över Bron mot öst eller väst.

Så när Henrik Fritzon, Region Skånes nya styrelseordförande, och den danska transportministern Magnus Heunicke möttes 19 januari så var det inte för att peka finger åt varandra utan för att finna gemensamma lösningar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08