Undersökningen Kollektivtrafikbarometern utförs årligen av branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik och nära 50 000 personer intervjuas kring resvanor, kvalitet och service. En av överraskningarna var att så många upplever att det blivit enklare att köpa biljett till kollektivtrafiken, det är som om majoriteten av de tillfrågade utropar "Äntligen enklare kollektivbiljett".
– Uppfattningen att det är krångligt att köpa biljett har definitivt minskat. Appar, e-handel och enklare kortbetalningar har idag blivit en naturlig del av servicen, säger
, Svensk Kollektivtrafik.
Kollektivtrafikbarometern visar också på en stabil positiv trend där marknadsandelen har ökat från 24 procent till 27 procent och nöjdheten med senaste resan ökat från 79 procent till 81 procent mellan 2010 och 2014.
– Analyser visar att tågresenärerna inte är lika nöjda som bussresenärerna, 79 procent av de som åker tåg är nöjda jämfört 82 procent som är nöjda med sin bussresa. Det är däremot ingen skillnad i nöjdheten mellan kvinnor och män, säger Mattias Andersson, Svensk Kollektivtrafik.
Information vid förseningar och stopp väcker fortsatt missnöje där en tredjedel av resenärerna anser att det fungerar tillfredsställande. Även här är tågresenärerna de som är minst nöjda.
– Det är naturligtvis inte tillräckligt bra och vi arbetar med åtgärder på kort och lång sikt. Det gör vi tillsammans med våra medlemmar och med Trafikverket bland annat inom projektet ”Modern Trafikledning” och ”Tillsammans för Tåg i Tid”, säger Mattias Andersson.