Det nya avtalet träder i kraft 2016 och har ett ordervärde på 1,2 miljarder kronor per år. Samtidigt startar landstinget en större utredning om färdtjänstens uppdrag och funktioner. Syftet är bland annat att modernisera IT-system och andra funktioner. Alliansen har enats om att rimliga villkor när det gäller pensioner och försäkringar är en viktig del i det arbetet.
– Vi kristdemokrater gick till val på att införa kollektivavtalsliknande villkor för taxiförarna och ser det här som ett steg i den riktningen. För oss är det viktigt att den som har kört färdtjänst får tillgång till försäkringar och pensioner som många andra på arbetsmarknaden. Vi ser också att en bättre arbetssituation för förarna ger resenärerna bättre kvalitet och bemötande, säger Fredrik Wallén. – Den som reser med färdtjänsten ska få en trygg och säker resa med ett gott bemötande, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen. Med krav på utbildning i hur man använder hissar, lastar, lossar och hanterar rullstolar tar vi steg för att förbättra färdtjänsten i Stockholm. Vi sätter resenären i fokus och vill att färdtjänsten ger människor möjlighet till högre livskvalitet.