Maria Holmgren
Hur funkar Skånetrafikens alkolås på bussarna?
Vad gör Skånetrafiken nu?
Hur ser ni på agerandet i Hässleholm?
I Skånetrafikens alla avtal med de trafikföretag som kör stadsbuss och regionbuss finns stagat att alla bussar ska vara utrustade med alkolås. Alkolås började införas 2005 och finns nu på Skånetrafikens bussar. Nu har det visar sig att tekniken satts ur spel i Hässleholm, se notisen om den händelsen hör på rt-forum under rubriken "Alkolåsbluff i Skånetrafiken". – Detta är reglerat i avtal att bussarna ska vara utrustade med alkolås. Alla trafikföretag har rutiner och regler för hur detta ska tillämpas, vi ser mycket allvarligt på den uppkomna situationen i Hässleholm som vi ser som ett avtalsbrott, säger , tf trafikdirektör. – Samtliga Skånetrafikens bussar är utrustade med alkolås och alla trafikföretag har rutiner och regler för hur detta ska hanteras. Föraren ska alltid blåsa innan han/hon kör iväg. Detta är en regel som ej får undantas. I de fall som bussen starts upp innan föraren tar den i bruk för att köra ut den i trafik så ska alkolåsen nollställas och aktuell förare måste blåsa. På vissa bussar slår en funktion till som gör att bromsarna inte släpper förrän föraren blåst i alkolåset. På en del äldre bussarna ljuder en kraftig signal när dörren stängs och om man släpper handbromsen och försvinner inte förrän föraren blåst i alkolåset. De flesta av Skånetrafikens bussar står dock på sk ramper och behöver därför inte startas upp innan föraren tar bussen i bruk. – Skånetrafiken har varit i kontakt med samtliga trafikföretag nu på morgon (6 mars, red. Anm.) och kan konstatera att samtliga trafikföretag följer de regler och rutiner som finns, det vill säga att det är förarna som blåser i alkolåsen innan bussen tas i trafik. – Vi ser mycket allvarligt på händelsen i Hässleholm och tar helt avstånd från Nettbuss agerande, det är helt oförenligt avtalsmässigt. Likaså är det helt oacceptabelt ur ett säkerhetsperspektiv. Vi vill erbjuda våra kunder en trygg och säker resa och vi jobbar kontinuerligt med att kollektivtrafiken i Skåne ska vara både drog- och alkoholfri, säger Maria Holmgren.