23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Scania tillbaka i Bussligan

Alltjämt leder Volvo Tunga Bussligan 2015 – men nu har Scania kommit tillbaka på allvar, det visar Bil Swedens senaste statistik.
VolvoScania



Mercedes-Benz Kässbohrer-SetraMAN



TemsaIrisbus/IvecoVDLIrizar







Hur det ska gå för de tunga bussarna under april redovisas på rt-forum 4 maj, missa inte det!



TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-MARS 2015FabrikatAntal Andel(Andel 2014)VolvoScaniaMercedes-BenzVDLKässbohrer-SetraMANSolaris IrizarIveco*TemsaOptare SoloNeoplan



Källa: Bil Sweden



FOTNOT.



Efter ett kvartal ligger fortsatt i topp i Tunga Bussligan 2015. Tillverkaren vann också mars månad med 11 nyregistreringar. Men det var på vippen, med 10 nyregistreringar kliver fram som tvåa i mars och totalt hittills i ligan. Även lyckades bra och blev såväl marstrea med 9 nya tungviktare som trea totalt i Tunga bussligan efter första kvartalet. Därefter kom med 6 nyregistreringar samt med 3 nya tungviktare. Ytterligare fyra busstillverkare fick en nyregistrering vardera under mars: , , och . Allt sammantaget innebär det ganska stora ommöbleringar i rangordningen i Tunga bussligan: Mercedes-Benz klättrar från sjätte till tredje plats, Scania från från fjärde till andraplatsen och Kässbohrer-Setra går från åttonde till femte plats. Samtidigt faller VDL tillbaka från andra till fjärde plats och MAN dalar från trejde till sjätte plats. 3221,8(28,0) 2315,6(5,9) 2013,6(16,3) 1812,2(11,6) 1712,2(11,9) 1712,2(20,9) 138,8(4,6) 21,4(0,3) 10,7(3,7) 10,7(0,3) 10,7(0,3) 10,7(1,0) Andel 2014 anger fabrikatets totala marknadsandel 2014. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2015. *) Här redovisas en Irisbus som Iveco, även fortsättningsvis kommer varmärkena Irisbus och Iveco endast att redovisas som Iveco i Tunga Bussligan.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094