På Busstroget 2015 debatterade fyra representanter från fordonstillverkare och en från drivmedelsbranschen:
Anders Röj, Volvo,
Stefan Eriksson, MAN/Neoplan,
, Mercedes-Benz,
Jonas Strömberg, Scania och
Ebba Tamm, Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet, SPBI.
, Sveriges Bussföretag modererade och höll ordning på panelen och frågorna från deltagarna.
Det stod snabbt klart att panelen tyckte olika – Ander Röj sågade tanken att alla turistbussar skulle kunna drivas utan diesel 2030 men tror att det blir ett modifierat dieselbränsle som då gäller. Stefan Eriksson trodde tvärt om att bussarna då kommer att rulla med RME, HVO eller annat biobränsle. Magnus Björnåker pekade på svårigheten när bussen ska köra internationellt – i Sverige kan det kanske ordnas med biobränsle, men det kan aldrig fungera i hela övriga Europa. Jonas Strömberg trodde att vi kommer att få se väsentligt fler fordon som drivs med alternativa drivmedel 2030, men inte över hela linjen.
Ebba Tamm höll med dem som inte tror på fossilfria turistbussar 2030. Enligt henne är ett stort problem EU:s regelverk som krånglar till det:
– Det bränsle som ersätter exempelvis bensin ska skattas lika mycket, det skulle kunna innebära att om det gick att tanka en buss på vatten så ska skatten fortfarande vara lika hög, vilket knappast leder utvecklingen framåt, säger
Ebba Tamm.