Karins Svensson SmithJessica Rosencrantz
Gunnar Alexandersson
Håkan Johansson
HÄR
Niclas LinderssonPeter Nilsson
Ulrika Egervall
Mattias Andersson
Malena MöllerFredrik Palm Tom Olsson
Susanna Hall Kihl
www.kollektivtrafikdagen.se
Det stora branschmötet rycker allt närmare, en av höjdpunkterna under heldagsseminariet är den politiska debatten mellan en representant för regeringspartierna och en från Alliansen. Det är från Miljöpartiet som möter från Moderaterna under moderatorn John Crispinssons handfasta ledning. Debattens rubrik är ”Hur kan kapacitetsstark kollektivtrafik bidra till hållbar stadsutveckling?” Politikerna kommer att pressas på rubrikens fråga och flera andra frågor av vikt för branschen En tungviktare handlar om järnvägsunderhållet som enligt utredaren inte kan förstatligas. Enligt utredaren saknar Trafikverket helt enkelt kunskap för att ta över underhållet i egen regi. Ett bakslag för regeringen som redan i opposition begärde fram utredningen för att få vatten på sin kvarn. En annan het politisk potatis är lånefinansiering av stora infrastruktursatsningar i stället för krona-resonemanget – är det hållbart i längden? Sedan finns regeringens aviserade storsatsning på att stimulera nybyggnation av hyresrätter för 3,2 miljarder kronor årligen, därutöver kommer ett paket att presenteras i höstens budgetproposition som omfattar 3,0 miljarder med fokus på bland annat energieffektivisering av miljonprogrammet – Frågan är då om detta inte är en uppenbar risk att dessa miljarder går till det bottenlösa håll som underhållsskulden till miljonprogrammet kan klassas som? Karin Svensson Smith får försöka förklara och försvara regeringens politik medan Jessica Rosencrantz kommer med tuff kritik. Ännu en punkt på programmet handlar om samverkan mellan kollektivtrafik och bostadsbyggande: , Trafikverket, ska förklara hur bättre samverkan mellan utbyggd kollektivtrafik och bostadsbyggande kan leda till att fler bostäder byggs – något som är nödvändigt i de svenska storstäderna som har snabb tillväxt. Om det inte finns bostäder så riskerar tillväxten att brytas. Det finns fortfarande möjlighet att boka in sitt deltagande, i alla fall när denna notis skrevs av redaktionen – klicka för anmälan och mer information om Kollektivtrafikdagen och dess partners! Biljett- och betalprojekt kommer också upp under branschmötet på Cirkus – och ska förklara hur branschens förmåga att samverka och leverera lösningar som förenklar för resenärerna är tänkt att gå till: Reseplanerare med köprfunktion, standard för mobila biljetter och mycket mer om de framtida kontantlösa betalsystemen. , Branschchef på Sveriges Bussföretag, talar om vad som utmärker de avtal inom busstrafiken som nått stora resandeökningar – och hur trafikföretag och beställare samarbetar. , Förhandlingschef Sveriges Bussföretag, går igenom spelregler för branschen. I samband med avslutade upphandlingar finns olika uppfattningar mellan arbetsgivare och fack om hurudvida anställningarna är otrygga eller ej. , Svensk Kollektivtrafik, kommer att redogöra för ämnet kunskapsbaserad kollektivtrafik och omvrdsanalys. Kunden kan inte ha fel, vad har branschen lärt av drygt 90 000 intervjuer det senaste året? Och vilka strategiska vägval behöver göras? Det ska Mattias Andersson försöka reda ut. Som tidigare nämnts blir det också fokus på BRT, Bus Rapid Transit, på Kollektivtrafikdagen: , Malmö stad, , Skånetrafiken och , Nobina berättar om första året med Malmöexpressen, Sveriges enda BRT-liknande system i drift. Men snart blir det kanske BRT i Karlstad, om de planerna berättar Robert Sahlberg, Karlstads kommun. Kollektivtrafik kan ta sjövägen också, om det kommer , Vattenbussen, att tala om. Det handlar mycket om att få politikerna att tänka om. Detta och mycket mer kommer att behandlas på årets viktigaste branschmöte för alla inom kollektivtrafiken. Givetvis blir det politisk debatt också, eftersom politiken styr villkoren för hela branschen. Hela programmet finns på hemsidan, .