23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Milano-Rom i 360 knyck

25-26 april tog de italienska statsjärnvägarna Ferrovie dello Stato Italiane höghastighetståget V300Zefiro i drift – det blir det snabbaste tåget i Europa.












Ombord under premiärresan under sista helgen i april var Italiens president Sergio Mattarella, infrastrukturminister Graziano Del Rio och andra högt uppsatta gäster, bland dem Bombardier Transportations koncernchef Lutz Bertling. Kommersiell trafik mellan Milano och Rom inleds i juni 2015. Tåget, som i Italien går under benämningen the Frecciarossa 1000, är det nyaste tillskottet till Bombardiers höghastighetsprogram. Med en kommersiell topphastighet på 360 km/h är V300Zefiro Europas snabbaste tåg. Dess avancerade konstruktion och höga acceleration garanterar mycket hög snitthastighet, även på kurviga banor. Tåget har full interoperabilitet, det vill säga kan trafikera järnvägar i flera andra länder i Europa utan särskild anpassning. Konstruktion och produktion sker i partnerskap med AnsaldoBreda, där Bombardier ansvarat för design, konstruktion, projektledning och tillverkning av boggier och driv- och styrsystem. En stor del av detta arbete har utförts vid Bombardiers anläggningar i Västerås. Själva produktionen sker i Italien. 2015 blir även i ett annat avseende ett viktigt år när det gäller Bombardiers engagemang inom höghastighetsjärnväg. I Kina inleds i början av sommaren leveranserna av Zefiro 380 till kunden China Railway Corporation. Även detta projekt har i hög utsträckning drivits och projektletts från Sverige.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078