Stoppen motiverades bland annat med att man ville få tid att förhandla med Stockholms läns landsting för att reda ut finansieringsfrågan närmare.
KU konstaterar dock att regeringen inte visste om landstinget var berett att förhandla när projektet stoppades, och hävdar att regeringen borde ha tagit reda på hur landstinget ställde sig i frågan innan man tog beslutet om frysning.
– Det finns inget som talar för att projektkostnaderna skulle ha ökat om beslutet hade fått vänta i avvaktan på ett sådant yttrande. KU menar att regeringens hantering inte rimmar med kravet på god hushållning i budgetlagen, skriver KU, och slår fast att infrastrukturminister Anna Johansson inte kan undgå kritik för hur hon hanterade ärendet.
KU tittade också på hur Anna Johansson hanterat ett möte i EU:s ministerråd angående EU:s fjärde järnvägspaket, och noterar att ministern inte tog upp aspekten om successiv marknadsöppning för persontrafik, en ståndpunkt som hon tidigare förankrat i EU-nämnden. KU läxar upp ministern utan att formellt kritisera henne genom att betona vikten av att en förankrad ståndpunkt fullföljs i rådet och att rapporter från rådsmöten korrekt speglar vad som hände på mötet.
TEXT: ULRIKA ANDERSSON