Günter Steinbauer
Tidigare under 2015 har Bombardier fått beställningar från Düsseldorf och Köln (62 spårvagnar) och från Antwerpen och Gent (40 spårvagnar - vilket rt-forum har rapporterat om).
Det är Bombardier och Wiens trafikförvaltning Wiener Linien som har tecknat avtal om leverans av 119 Flexity-spårvagnar till ett värde av 431 miljoner euro vilket motsvarande cirka 4 miljarder kronor. Kontraktet omfattar även underhåll och service under 24 år. Här ingår också en option avseende ytterligare 37 fordon. De 34 meter långa spårvagnarna har plats för 211 passagerare och kommer att tillverkas vid Bombardiers anläggningar i Wien. Spårvagnstypen har breda gångar, låga insteg och generösa utrymmen för barnvagnar och personer med funktionsnedsättning enligt tillverkaren. – Vi ville ha en spårvagn som är modern, bekväm och miljövänlig, som passar vår befintliga infrastruktur och som är prisvärd, säger , vd för Wiener Linien. Beprövad låggolvsteknik och boggier av typen Bombardier Flexx Urban sägs åstadkomma en mjuk och bekväm gång och reducerar slitage på hjul och spår. Drivsystemet Bombardier Mitrac uppges ge Flexity-spårvagnarna en tillgänglighet på över 95 procent. Allt enligt tillverkarens uppgifter. Avtalets underhållsdel omfattar FlexCare, Bombardiers innovativa system för underhållsplanering. Genom detta kan kunden själv utföra underhåll på spårvagnarna vid egna verkstäder inom ramen för ett serviceprogram där Bombardier har det övergripande ansvaret. Systemet ger hög tillgänglighet och ger kunden goda möjligheter att planera och överblicka kostnader under kontraktsperioden.