Enligt de preliminära siffrorna fick ledande
Volvoallra flest nyregistreringar av tunga bussar över tio ton under juli som var en ganska trög månad för bussarna – 32 nya bussar blev det. Alldeles efter kom juli-tvåan
MANmed 31 nyregistrerade tungviktare. Därefter kom
med 12 nya bussar och
Mercedes-Benzmed 11. Utöver det var det bara
Temsasom fick någon buss nyregistrerad under juli, tillverkaren noterar just en enda ny buss över tio ton. Övriga fordonstillverkare kammade noll under den klassiska semestermånaden. Statistiken är ännu preliminär, om det blir någon förändring när Bil Sweden lämnar de definitiva siffrorna kommer rt-forum genast att uppdatera detta.
Juli blev alltså en ganska svag månad för Tunga Bussligan med sina totalt 87 nyregistreringar. Det är 47,3 procent sämre än förra årets juli som noterade 165 tungviktare. Sammantaget gör detta att årets liga ligger efter förra årets med 13,4 procent färre bussar. Under de sju första månaderna i år har 511 nya bussar registrerats vilket ska jämföras med de 590 som registrerades 2014. Just 2014 öppnade ytterst svagt men tog sig rejält under andra halvåret.
Hur det går under augusti kommer att redovisas här på rt-forum 1 september. Missa inte det!TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-JULI 2015FabrikatAntalAndel(Andel 2014)Volvo18536,2(28,0)Scania10119,8(5,9)Mercedes-Benz7514,7(16,3)MAN5711,2(20,9)Kässbohrer-Setra265,1(6,3)VDL183,5(11,9)Solaris175,1(4,6)Neoplan91,8(1,0)Temsa81,6(0,3)Irizar81,6(0,3)Optare40,8(0,3)Van Hool10,2(1,4) Iveco* 10,2(3,7)
Källa: Bil Sweden
FOTNOT. Andel 2014 anger fabrikatets totala marknadsandel 2014. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2015. *) Irisbus och Iveco redovisas endast som Iveco i Tunga Bussligan.