Antalet gästnätter i Sveriges fjärde största stad, Uppsala, ökade med 5 procent under första halvåret 2015 – det visar SCB:s statistik.
Av Thomas Dietl
Statistik från Statistiska centralbyrån, SCB, visar att antalet kommersiella gästnätter i Uppsala kommun under perioden januari – juni 2015 ökade med 5 procent i jämförelse med föregående år. Antalet sålda rum på hotellen ökade med 10 000 gästnätter under samma period, vilket motsvarar en ökning på 7 procent. Även om statistiken för juni i år visar på en liten minskning av antalet kommersiella övernattningar i Uppsala i jämförelse med 2014, så har antalet kommersiella gästnätter i kommunen sammantaget under perioden januari – juni 2015 ökat med 5 procent. De nationella övernattningarna ökade med 5 procent och de internationella med 3 procent. Mellan januari och juni såldes också totalt 10 000 fler rum på hotellen i Uppsala, en ökning med 7 procent i jämförelse med föregående år. Snittpriset för ett hotellrum i Uppsala har ökat med 5 procent under samma period. Totalt blev intäkterna för hotellen 133 miljoner kronor under första halvåret 2015, en ökning med 14 miljoner kronor jämfört med samma period föregående år.