23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Krösatågen 30 år

Krösatågen fyller 30 år, det firar Länstrafiken i Kronoberg med stort Krösakalas ombord på tågen 10-12 september.

– Krösatågen är verkligen resultatet av småländsk tåga. I samarbete med Jönköpings länstrafik valde vi att själva ta över den utdömda tågtrafiken. Idag har Krösatågen bildat skola i svensk kollektivtrafik och körs i sex län, säger

Thomas Nilsson

, trafikdirektör Länstrafiken Kronoberg.

Under fyra dagar i september möts resenärerna av festpyntade tåg och överraskningar ombord. Och det finns all anledning att fira. För 30 år sedan stod staten beredd att avveckla många av de mindre järnvägarna i landet. Ansvaret lades över på länstrafikbolagen och de flesta valde att lägga ner tågtrafiken och ersätta den med buss.

Men i Småland valde man en annan väg. 1985 invigdes krösatågstrafiken i samarbete mellan länstrafikbolagen i Jönköpings och Kronobergs län. De första linjerna gick Nässjö-Vetlanda-Åseda och Jönköping-Vaggeryd-Värnamo. Under årens lopp har Krösatågen expanderat rejält. Idag kan man åka Krösatåg till Halmstad i väster, Kalmar och Karlskrona i öster och Hässleholm i söder. Krösatågen har även hunnit passera den magiska gränsen en miljon resenärer årligen.

Krösatågen har inte bara expanderat geografiskt – de har också bidragit till en attitydförändring. I dag talar man sällan om att lägga ner järnvägar. Nu är det utveckling av tågtrafik som gäller.

– Att regiontågssystemen växer är en naturlig följd av utvecklingen. Från Krösatågens sida hoppas vi kunna knyta samman regionhuvudstäderna på ett ännu bättre sätt i framtiden. I dag, precis som för 30 år sedan handlar det om att erbjuda våra resenärer många olika resmöjligheter och snabba transporter till jobb, utbildning och fritid, säger Thomas Nilsson.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03