23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Besöksnäringsträff i Sörmland

Besöksnäringens Sverige-turné har nått Katrineholm – branschen samlas för att lyfta fram näringens utmaningar och möjligheter.








Magnus Nilsson



Eva Östling



Ola Nilsson




* besöksnäringens omfattning, utveckling och potential
* de nationella organisationerna och deras verksamheter
* utmaningarna besöksnäringen möter i lokalsamhället
* utmaningarna besöksnäringen möter nationellt och internationellt



Organisationerna Svensk Turism, Arena för Tillväxt, Svensk Handel, Visita och VisitSweden gör tillsammans med STUA (Sörmlands turismutveckling AB) en gemensam kraftansamling för att lyfta besöksnäringens största möjligheter och utmaningar. Satsningen är en del av en Sverigeturné för näringen och torsdagen den 3 september är det dags för Sörmlands besöksnäring. Över 160 personer från näringslivet, kommunerna och regionen är anmälda. Tillsammans med deltagarna arrangeras en dag om besöksnäringens betydelse för regionens framtid. Ett tillfälle för politiker, tjänstemän och näringens aktörer att mötas för att bygga gemensam kunskap och hitta vägar för en fortsatt positiv och kreativ utveckling av regionen. Flera inspirerande entreprenörer och näringsidkare berättar om sina verksamheter och tankar kring Sörmlands attraktionskraft. – Besöksnäringen är Sveriges största tjänsteexportnäring med ett exportvärde på 106 miljarder kronor. För att förstå hur stort värdet är kan man jämföra med järn- och stålindustrins exportvärde på 47 miljarder, säger ordförande Svensk Turism. – Sedan år 2000 har besöksnäringen skapat 50 000 nya jobb och med rätt förutsättningar kan vi fortsätta att skapa tillväxt och arbetstillfällen över hela landet, säger vd på Visita. – STUA leder den gemensamma destinationsutvecklingen för att utveckla Sörmland till ett av Sveriges mest attraktiva besöksmål för nationella och internationella besökare. Därför måste fokus läggas på att lyfta fram och stärka det lokala arbetet, så att utmaningarna blir till möjligheter för långsiktig framgång, säger vd STUA. Dagen är till för alla som är en del av besöksnäringen och för dem som har en position som innebär att de har nycklar till en fortsatt hållbar utveckling av näringen. Målsättningen är att dagen ska öka kännedomen om:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094