Prisutdelningen i branschens tyngsta pris sker under festliga former på Elmia Nordic Rail/Future Transport i Jönköping den 7 oktober klockan 19.00. Årets upplaga av Future Transport Award omfattar de tre kategorierna Public Transport, Intermodal Goods och Road Safety.
I kategorin
Public Transporthar juryn utsett Eskilstuna kommun, Mora resecentrum och Stenpiren resecentrum i Göteborg till finalister.
nomineras för sitt helhetsgrepp för resande i Mälardalsregionen där Eskilstunas järnvägskompetens stärks och kommer att ge alla partners i regionen ännu bättre möjligheter att driva och utveckla person- och godstransporter på järnväg. En positiv och hållbar utveckling som gynnar både näringsliv och samhälle.
Mora resecentrum– som invigdes i slutet av 2014 – utses till finalist för att den nya knutpunkten underlättar för resor, möten, kollektivtrafik och aktiviteter. Mora resecentrum möjliggör snabba byten mellan olika färdmedel, bra service och information i en ljus, vacker och modern miljö.
Stenpiren resecentrumi Göteborg nomineras för att Göteborg genom det nya resecentrumet får en attraktiv och väl fungerande knutpunkt och terminalbyggnad, samt nav för byten mellan spårvagn, buss och färja.
I kategorin
Intermodal Goodsär följande tre finalister nominerade: DB Schenker/Jula-pendeln, Green Cargo/Bring och Real Rail.
DB Schenker/Jula-pendelnnomineras för det klimatsmarta och logistiskt effektiva transportupplägget där containrar med importvaror fraktas med järnväg från Göteborgs Hamn till Falköping där containrarna sedan lastas om till 31 meter långa lastbilsekipage som fraktar containrarna med varor den sista biten till Julas jättelika centrallager i Skara.
Green Cargo/Bringnomineras för att de båda bolagen i stor omfattning börjar använda intermodala transporter lastbil-järnväg för godsflöden dels mellan Skåne och Stockholm, dels mellan Sverige och Norge.
Real Railnomineras för att man på ett målmedvetet och effektivt sätt har utvecklat intermodala godstransporter lastbil-järnväg mellan södra/västra Sverige och mellersta/övre Norrland där man tar ett helhetsgrepp och ansvarar för stora delar av kedjan med egna lastbilar, lastbärare och järnvägsvagnar samt där man ansvarar för kombiterminaldriften på ett antal strategiska orter.
I kategorin
Road Securityär de tre finalisterna NCC, Sensys och VTI.
nomineras för NCC ViaSafe, en helhetslösning för ökad säkerhet vid större och mindre vägarbeten. ViaSafe samlar all NCC:s erfarenhet och kompetens inom området i ett nordiskt koncept. Syftet är att vara en ännu bättre partner till entreprenörer och andra som utför arbeten i och kring vägar.
Sensysnomineras för sitt omfattande och målmedvetna arbete med att förbättra säkerheten och arbetsmiljön vid vägarbeten.
VTInomineras för sitt pågående projekt för förbättrad säkerhet och arbetsmiljö vid vägarbeten.
Anders Karlsson
, chefredaktör Transport & Logistik iDag (juryns ordförande)
Jörgen Nyström, projektledare Elmia Nordic Rail/Future Transport